Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Elias Niskanen - SuperCars GT4 Iberia ratasarjan mestari Luka Nurmi - Ferrari Challenge Maailmanmestari Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Kilpailukausi 2012: Spanish GT & Ralli SM-sarja

Highslide JS
Ajankohta
Kilpailun nimi ja paikkakunta
Tulos
Raportti
13-14.01.2012
SM Riihimäki ralli
13.
27-28.01.2012
Arctic Lapland Ralli, Rovaniemi
11.
28-29.04.2012
SpanishGT Algarve, Portugali
3. ja 5.
19-20.05.2012
SpanishGT Jarama, Espanja
1. ja 1.
16-17.06.2012
SpanishGT Motorland, Espanja
3. ja 2.
15-16.09.2012
SpanishGT Valencia, Espanja
3. ja kesk.
13-14.10.2012
SpanishGT Jerez, Espanja
2. ja 2.
03-04.11.2012
SpanishGT Barcelona, Espanja
7. ja 2.

Spanish GT lopulliset pisteet 12/12 osakilpailua, top-5:
1. Mikko Eskelinen, 159 pistettä
2. Cesar Campaniço, 145 pistettä
3. Miguel Ramos, 143 pistettä
4. Alvaro Fontes, 140 pistettä
5. Francesc Gutiérrez, 138 pistettä
=. Luis Villalba, 138 pistettä

Endurance Trophy Iber GT lopulliset pisteet 8/8 osakilpailua, top-5:
1. Francesc Gutiérrez & Luis Villalba, 60 pistettä
2. Álvaro Fontes & Jesús Díez Villarroel & Gianluca Carboni, 59 pistettä
3. Cesar Campaniço & Mikko Eskelinen, 51 pistettä
4. Alan Sicart, 45 pistettä
5. Miguel Ramos & Joao Ramos, 34 pistettä


Highslide JSKilpailukauden 2012 videot:
- SM Riihimäki ralli 2012 - ulosajo testeissä
- SM Riihimäki ralli 2012 - Incar EK1
- SM Riihimäki ralli 2012 - Incar EK2
- Arctic Lapland Rally 2012 - Incar EK1
- Arctic Lapland Rally 2012 - Incar EK2
- Arctic Lapland Rally 2012 - Kisa piloille
- Ensitestit Audi R8 LMS autolla Portugalissa
- Ralliautoilun elämuspalveluja Koskenpäällä
- Spanish GT Jerez Audi R8 testit - Kooste
- Spanish GT Jerez Audi R8 testit - Incar
- Spanish GT Portugal TV-lähetys
- Spanish GT Portugal kisakooste
- Spanish GT Portugal MikkoCam #1
- Spanish GT Portugal MikkoCam #2
- Spanish GT Portugal MikkoCam #3
- Spanish GT Jarama TV-lähetys
- Spanish GT Jarama kisakooste
- Spanish GT Motorland TV-lähetys
- Spanish GT Motorland kisakooste
- Spanish GT Valencia TV-lähetys
- Spanish GT Valencia kisakooste
- Spanish GT Valencia MikkoCam #1
- Spanish GT Valencia MikkoCam #2
- Spanish GT Jerez TV-lähetys
- Spanish GT Jerez kisakooste
- Spanish GT Jerez MikkoCam #1
- Spanish GT Jerez MikkoCam #2
- Spanish GT Barcelona TV-lähetys
- Spanish GT Barcelona kisakooste
- Spanish GT Barcelona MikkoCam #1
- Spanish GT Barcelona MikkoCam #2
- Joulun toivotus 2012


12.01.2012 - Mikko Eskelinen huuhtomaan ralliautoilun SM-mitalia - Urakka alkaa Riihimäeltä

Highslide JSRata-autoilun vuosien 2008 ja 2009 sekä ralliautoilun vuoden 2010 Suomi Cup mestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, avaa ralliharrastuksensa toisen peräkkäisen SM-sarjan kilpailukautensa kovin odotuksin. PrintSport Racing autourheilun ammattilaistiimin turboahdettua nelivetoista Mitsubishi Lancer Evolution X RS ralliautoa ohjastava kansainvälinen kilvanajaja tähtää kärkitaisteluun tulevana viikonloppuna Riihimäellä ajettavassa seitsemän osakilpailun SM-sarjan avaavassa kilpailussa.

Eskelinen ja hänen luottokartanlukijansa Arto Kapanen ovat valmistautuneet vähälumisissa olosuhteissa ajettavaan talviralliin Pihtiputaalla ajetuissa testeissä, joissa niin aikaa mitanneet kellot kuin ralliauton tiedonkeruu kertoi pikipintojen erikoismiehen rallikyydin kehittymisestä. Oman menestyksensä lisäksi PrintSport Racingille tiimipisteitä keräävä Eskelinen starttaa nöyrällä, mutta silti nälkäisellä asenteella uuteen kilpailukauteen.

– Aikaisemmin SM-sarja on käynnistynyt Rovaniemen Arctic Lapland rallista, jossa lunta on ollut varsin mukavasti. Nyt startataan uuteen kilpailukauteen vähälumisissa olosuhteissa ja se tulee tekemään kilvanajosta entisestäänkin haastavempaa; Ennakkotietojen mukaan lumipenkkoja ei ole edes nimeksi ja rallireitin tiestön jääpohja on myös iso kysymysmerkki. Penkkoihin ei Arctic Lapland rallin tapaan voi nojailla tai muuten lipsahtaa ralliladulta ja kisa jää armottomasti kesken. Tarkkana siis saa olla, Eskelinen tietää.

– Pihtiputaan testeissä istahdin kilpa-ajoneuvon ratin taakse ensimmäisen kerran sitten lokakuussa Hollannin Zandvoortin radalla ajetun autourheilu-urani hurjimman ulosajon. Onneksi jännitys purkautui nopeasti ja pääsin heti ensimmäisestä testivedosta lähtien hyvään vauhtiin. Pitkän testipäivän jälkeen olin todella tyytyväinen kun niin kellot kuin autoni tiedonkeruu kertoivat vauhtini kehittymisestä. Kasvaneen itseluottamuksen myötä uskallan asettaa tavoitteeni muiden kärkimiesten sekä ennakkosuosikkien esittämään kyytiin, rata-autoilun tuplamestari jatkaa.

"Veri vetää Euroopan asfalttibaanoile"

Kahden edellisvuosien tapaan vuoden 2012 ralliautoilun SM-sarjan seitsemän osakilpailun lisäksi Eskelinen neuvottelee kattavasta kansainvälisestä rata-autoilu -ohjelmasta usean eurooppalaisen ammattilaistiimin kanssa.

– Kahden kokemusrikkaan kilpailukauden jälkeen GT-autot ja Euroopan huippunopeat radat edelleen kiinnostavat. Nyt en kuitenkaan tyydy mihin tahansa sopimukseen vaan lähtökohta on se, että auton on ehdottomasti oltava kilpailukykyinen. Neuvottelut ovat hyvässä hengessä käynnistyneet ja päätöksiä on odotettavissa talven aikana, Eskelinen avartaa tulevaisuuttaan.

- GT-autojen kilpailukausi käynnistyy aikaisintaan huhtikuussa, joten sitä ennen ehdin hyvin nautiskella ralliautoilun huumasta, jatkoi ralliautoilua erinomaisena vastapainona kiireiselle yritysmaailmalle pitävä Eskelinen.

Riihimäen SM-ralli käynnistyy lauantaina klo 12 Riihimäen raviradalla ajettavalla yleisöerikoiskokeella ja lähes suoraan sieltä rallikaravaani matkaa Rovaniemen Napapiirille, jossa vain 10 päivää myöhemmin kilvanajo paremmuudesta jatkuu.

13.01.2012 - Mikko Eskelisellä dramaattinen ulosajo Riihimäen SM-rallin aattona

Highslide JSOmalla testierikoiskokeellaan lauantaiseen Riihimäen SM-ralliin valmistautunut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, koki tuskaisia hetkiä menettäessään ralliautonsa hallinnan ja suistuessaan noin 160 kilometrin tuntinopeudesta ulos tieltä. Testierikoiskokeella sijainneen hypyn alastulossa Eskelisen ja kartanlukija Arto Kapasen ohjastaman auton peräpää hyppäsi spoorista ja kuljettajista tuli välittömästi matkustajia.

Kovavauhtisesta lumihankeen suistumisesta huolimatta niin Eskelinen kuin kartanlukija Kapanen sekä myös PrintSport Racingin omistama Mitsubishi Lancer Evolution ralliauto ovat kaikki kunnossa ja näin rata-autoilun vuosien 2008 ja 2009 sekä vuoden 2010 Suomi Cup rallisarjan mestari voi jatkaa tavoitteidensa saavuttamisesta kun lauantaina puolelta päivin SM Riihimäki rallin lähtölippu heilahtaa.

- Siinä en ehtinyt edes rakasta vaimoani ajatella kun hypyn alastulossa autoni keula osoitti hankea kohden. Vaikka ajauduimme ulos tieltä ja suistuimme syvälle hankeen niin onni onnettomuudessa oli se, ettei juuri sillä kohtaa ollut muuten tiestöä reunustaneita puita ja näin automme ei kärsinyt vaurioita, edellisen kerran tasan kolme vuotta sitten ralliautoilussa hankeen suistunut Eskelinen kertoo.

- Ainoat vahingot olivat henkisiä ja tuosta ulosajosta johtuen päähäni jäi hieman epävarma tuntuma kilvanajoon. Uskon kuitenkin, että tilanne on pääkopassa nollattu rallin lähtölipun heilahdukseen mennessä ja siten tulen tosissani ajamaan kärkisijoituksista, ralliautoilun SM-sarjan lisäksi Euroopassa GT-luokan ratakilpailuja myös tänä ajava jyväskyläläinen jatkaa.

Eskelinen ja Kapanen nähdään Riihimäen SM-rallin reitillä 13. kilpailijana. Kahdeksan erikoiskokeen rallin maalilipulle heitä odotellaan noin klo 19.

15.01.2012 - Mikko Eskelinen talviunilla Riihimäen SM-rallissa - 13. sija suuri pettymys

Highslide JSTäydellisissä talviolosuhteissa Riihimäen ympäristössä ajetussa ralliautoilun SM-sarjan avausosakilpailussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, ei onnistunut avaamaan pistepussiaan vaan oli kahdeksan erikoiskokeen ja 93 erikoiskoekilometrin mittaisessa rallissa pakotettu tyytymään mykistävään pettymykseen johtaneeseen 13. sijaan.

Kilpailua edeltäneenä iltana kovavauhtisen ulosajon testierikoiskokeella kokenut Eskelinen ei kartanlukijansa Arto Kapasen kanssa koko rallin aikana saanut piiskattua itseään kärkivauhtiin. Ulosajossa itseluottamukseen tulleen lommon sekä vähäisten testikilometrien seurauksena kokeneen moottoriurheilumiehen roolina oli näytellä statistin roolia PrintSport Racing rallitiimin nuorten Esapekka Lapin ja Jukka Korhosen ajaessa menestystä.

Vaikka Eskelinen oli pettynyt omaan vauhtiinsa PrintSport Racingin Mitsubishi Lancer Evolution X RS ralliautolla, oli hän enemmän kuin iloinen Esapekka Lapin historiallisesta debyyttivoitosta, Juha Salon hopeasijasta, Joni Nikon neljännestä ja Jukka Korhosen viidennestä sijasta. Nämä neljä viidestä kärkimiestä luottavat hänen tapaansa PrintSport Racingin palveluihin.

- Vauhtini katosi testierikoiskokeen ulosajoon enkä siten koko upean rallin aikana yltänyt tasolleni. Olisi pitänyt ajaa rohkeammin ja ottaa riskejä, mutta tällä kertaa ne jäivät vain haaveeksi, kiteytti Eskelinen talviunilla oloaan.

- En silti suostu mököttämään vaan nyt niellään pettymys ja välittömästi aletaan valmistautua tammikuun viimeisenä viikonloppuna Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland ralliin. Mörkö on saatava hartioilta pois ja sitä kautta päästävä lähemmäksi ralliiuransa ensimmäisen SM-rallin yleiskilpailun voiton ajaneeseen Esapekka Lappiin sekä hopealle ajaneeseen ralliautoilun kuusinkertaiseen Suomenmestari Juha Saloon nähden, rata-autoilussa kaksi Suomenmestaruutta ja yhden ralliautoilun Suomi Cup rallimestaruuden ajanut Eskelinen jatkaa.

"Kuin ralliautoilun tehdastiimin kuljettajana olisi"

Neljättä peräkkäistä kilpailukautta lievestuorelaisen autourheilun ammattilaisyritys PrintSport Racingin palveluihin luottava Suomen nopein katsastusmies jakaa varauksetonta kiitosta ralliautoilun kaksinkertaisen Suomenmestari Eero Räikkösen luotsaamalle yritykselle - ja erityisesti sen henkilökunnalle. Eskelinen on ylpeä saadessaan olla osa Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen suurta ja ammattimaista ralliorganisaatiota.

- Olen aina pitänyt PrintSport Racingin toimintatavoista ja siksi koen olevani eräänlainen ralliautoilun tehdaskuljettaja. Yhteishenki ja tekemisen meininki PrintSport Racingin yli 50 henkilön kisaorganisaatiossa on sellaista, mistä ei voi olla tykkäämättä. Ammattimaisuus ja tietotaito tulee esille jokaisessa asiassa ja se on silmiä hiveltävää katseltavaa. Lisäksi kun sain, jälleen kerran, ajaa teknisesti murheettoman kilpailun niin 13. sijan pettymykseni ei itse asiassa Esapekka Lapin voitonjuhlien jälkeen tunnu enää missään, Eskelinen fiilistelee.

- Nyt palataan takaisin testierikoiskokeelle ja tehdään kunnolla töitä saadaksemme vauhtini palautettua sille tasolle, jolla se esimerkiksi oli puoli vuotta sitten Suomen MM-rallissa. Eeron tuntien hän tulee tekemään kaikkensa saadakseen korjattua kaasujalkani asennon ja sen myötä lupaan Arctic Lapland rallista tuoda repullisen SM-pisteitä, piiskaa Plus Katsastus Jyväskylän toimipisteen päämies itseään.

Lopputulokset 14.1.2012: SM XXXVIII Riihimäki ralli, SM1-luokka, Top-5:
1. Esapekka Lappi & Janne Ferm, Ford Fiesta S2000, 51:47,0
2. Juha Salo & Marko Salminen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, +12,9sek
3. Mikko Pajunen & Kaj Lindström, Subaru Impreza WRX STi, +28,3sek
4. Joni Nikko & Jarno Ottman, Mitsubishi Lancer Evolution IX, +1.02,2sek
5. Jukka Korhonen & Mikael Korhonen, Mitsubishi Lancer Evolution IX, +1:10,9sek
---
13. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, +3:52,7sek

26.1.2012 - Mikko Eskelinen: Arktinen ralliseikkailu Napapiirillä voi alkaa

Highslide JSKaksi viikkoa sitten ralliautoilun SM-sarjan avausosakilpailussa vauhtiinsa syvästi pettynyt ja SM-pisteittä jäänyt jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, tavoittelee pistepussinsa avaamista nyt tulevana viikonloppuna Rovaniemen Napapiirillä ajettavassa Arctic Lapland rallissa.

Kaksipäiväiseen, 10 erikoiskokeen ja 233,32 erikoiskoekilometrin mittaiseen ralliin PrintSport Racingin Mitsubishi Lancer Evolution X RS ralliautolla kartanlukijansa Arto Kapasen kanssa starttaava Eskelinen povaa mahdollisuuksia kymmenen nopeimman joukkoon.

- Kaksi viikkoa sitten Riihimäen SM-rallissa kärsin kilpailua edeltäneen päivän testeissä ulosajoon hukatusta itseluottamuksesta. Nyt perinteisestä Tunturirallista tavoitteena on saada tuo itseluottamus palautettua ja sitä kautta yltää mahdollisimman korkeille sijoituksille. Helppoa se ei tule olemaan, mutta täytyy muistaa, että Arctic Lapland ralli on pitkälti myös kestävyyskilpailu, jossa tänä vuonna jaossa on 1,5 kertaiset pisteet, kertoo Eskelinen, joka tietää ettei tässä kilpailussa ole varaa epäonnistua.

- Rallin pikataipaleet ovat todella upeassa kunnossa ja uskonkin, että lähtöpaikkani (14) on yksi parhaimmista; Latu on puhdistunut irtolumesta ja ajouran pito siten maksimaalinen. Sitten vain laitetaan hanaa ja aletaan nauttia arktisessa ralliseikkailusta, rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari pohtii ja jatkaa, - Nyt nostetaan myös riskikynnystä ja ryhdytään rymistelemään korkeiden lumipenkkojen välissä.

Arctic Lapland ralli starttaa tänään iltapäivästä ajettavalla testierikoiskokeella. Varsinainen kilpailu käynnistyy huomenna klo 12 ja maaliin Eskelistä odotellaan lauantai-iltana.

28.1.2012 - Mikko Eskelisen lento Arctic Lapland rallissa hyytyi Siikakämän erikoiskokeelle

Highslide JSRealistisin tavoittein Rovaniemen Napapiirillä ajettuun ralliautoilun SM-sarjan toiseen osakilpailuun startannut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, jäi vain niukasti tavoitteestaan eli olla kovaa arvostusta nauttivan rallin kymmenen nopeimman joukosta.

Pienistä teknisistä murheista sekä muutamista riskikynnyksen nostosta aiheutuneista ajovirheistä kärsineen Eskelisen ja hänen pitkäaikaisen kartanlukija Arto Kapasen kohtalona oli saapua maalilipulle 11. nopeimpana. Kaksipäiväisen, 10 erikoiskokeen ja 232 erikoiskoekilometrin kilpailussa PrintSport Racingin Mitsubishi Lancer Evolution X RS ralliautolla kilpaillut rata-autoilun vuosien 2008 ja 2009 Suomenmestari sekä ralliautoilun vuoden 2010 Suomi Cup mestari sai nautiskella vain kolme murheetonta pikataivalta.

Pettymyksestä huolimatta tulevalla viikolla kansainvälisen rata-autoilu -ohjelmansa julkaiseva Eskelinen oli silti iloinen mies - Syy leveään hymyyn oli tallitoveri Esapekka Lapin huikea suoritus eli Arctic Lapland rallin suvereeninen voitto sekä muu PrintSport Racing ammattilaistiimin virheetön toiminta ja sen tuoma menestys.

- Tein erikoiskokeille rohkean nopeusluokan nuotit ja yritin myös ajaa sen mukaisesti. Tämä strategia kostautui pieninä ajovirheinä kuten esimerkiksi Siikakämässä hankeen lipsahtamisella. Vaikka Sarriojärvellä ja sitä seuranneella Mäntyvaaran erikoiskokeella vaivanneet kardaanin ravistus- ja pienet jarrumurheet söivät vauhtiani, olen silti todella tyytyväinen maalilipun näkemiseen, Eskelinen kertoo.

- Kymmenestä erikoiskokeesta ainoastaan viimeinen pikataival tuli niin kuin olimme suunnitelleet ja kahdeksanneksi nopein erikoiskoeaika oli pientä lohtua muuten penkin alle menneelle rallille, Eskelinen tuumalee ja jatkaa, - Murheista ja tavoitteiden ulkopuolisesta sijasta huolimatta olen todella iloinen nuoren tallikaverini Esapekka Lapin toisesta peräkkäisestä SM-voitosta. Nuorukainen teki jälleen isojen miesten työn ja ottaa suuria askelia ralliurallaan.

Uudet kilparadat kutsuvat

Kahden aikaisemman kilpailukauden mukaisesti ralliautoilun SM-sarjaa ja eurooppalaista rata-autoilusarjaa ajanut Eskelinen julkaisee tulevalla viikolla uuden ja mielenkiintoisen kansainvälisen kilpailuohjelman. Keväällä alkavassa uudessa haasteessa jyväskyläläinen nähdään huipputehokkaan ja ennen kaikkea kilpailukykyisen GT-auton ratissa arvostetussa kilpasarjassa, jossa hänellä on erinomaiset mahdollisuudet aina mestaruuteen saakka.

- Yhden menestyksekkään ja toisen vaikean GT3 EM-kauden jälkeen on aika uusille haasteille. Sopimus menestyksekkään portugalilaisen autourheilutiimin tarjoamalle kuljettajan paikalle on muutamia yksityiskohtia ja allekirjoitusta vaille valmis. Se tulee takaamaan minulle mahdollisuuden tehdä suomalaista rata-autoiluhistoriaa sarjassa, joka starttaa vappuna Algarven lomamaisemista, Eskelinen arvuuttelee.

Lopputulokset Arctic Lapland ralli 2012: Yleiskilpailu (SM1-luokka):
1. Esapekka Lappi & Janne Ferm, Ford Fiesta S2000, 1:41:55,0
2. Juha Salo & Marko Salminen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, +37,5sek
3. Mikko Pajunen & Kaj Lindström, TMR Subaru R4, +3:19,4sek
---
11. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, +10:20,6sek

3.2.2012 - Mikko Eskeliselle huippupesti Espanjan IberGT ratasarjasta - Suomenmestari voittajatiimin Audi R8 GT3-auton rattiin

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari ja ralliautoilun Suomi Cup mestari, Mikko Eskelinen, 39, tekee rohkean hypyn autourheilu-urallaan ja starttaa huhtikuun viimeisenä viikonloppuna Iberian niemimaalla käynnistyvään kovatasoiseen ratasarjaan. Jyväskyläläinen tulee tulevana kesänä kilpailemaan Espanjan mestaruudesta.

Eskelinen on saanut huippupestin portugalilaisen Team Novadriver Audi R8 GT3-huippuauton ratista ja saa erinomaiset lähtökohdat kilpailla niin jokaisen kuuden osakilpailun voitosta kuin kansainvälisen IberGT ratasarjan mestaruudesta. Tallitoveriksi Suomenmestari saa portugalilaisen Cesar Campanicon, joka on urallaan kahdesti voittanut IberGT ja Portugalin mestaruudet ja kerran sijoittunut kolmanneksi GT3 EM-sarjassa.

Ralliautoilun SM- ja Rata-autoilun GT3 EM-sarjassa viimeiset kaksi kilpailukautta viihtynyt Eskelinen hyräilee tyytyväisyyttään nopealla aikataululla syntyneeseen sopimukseen sekä ennen kaikkea mahdollisuuteen ajaa mestaruustittelistä koko ratasarjan yhdellä ehdottomasti kilpailukykyisimmällä autolla.

- Kun kahden GT3-luokan EM-sarjan kilpailukauden jälkeen avautui mahdollisuus kilpailla Iberian niemimaan ehdottoman voittaja-tiimin Audi R8 GT3-autolla niin en hetkeäkään epäröinyt tarttua tilaisuuteen. Sopimus takaa minulle erinomaiset lähtökohdat toisen kotimaani ratasarjan mestaruustaisteluun, Eskelinen kertoo.

- Tallitoverikseni saan portugalilaisen Cesar Campanicon, joka on minulle entuudestaan tuttu niin rata-autoilun euroopanmestaruussarjasta kuin vuoden 2008 Salzburgringin ETCC-osakilpailusta, joissa ajoimme tosiamme vastaan. Lisäksi kun olen aina erinomaisesti viihtynyt Iberian niemimaalla niin odotettavissa on kaikin puolin kuuma kilpailukausi, Eskelinen jatkaa.

Pitkät kilpailut mahdollistavat strategioinnin

Rata-autoilun SM- ja FIA GT3 EM-sarjoissa kaikki kilpailulähdöt ovat tunnin mittaisia. Sen sijaan IberGT ratasarjassa kaksi osakilpailua kuudesta kestää yli kaksi tuntia ja loput noin tunnin. Intensiivisiin kilpailuihin kuuluu kaksi pakollista varikkokäyntiä, joissa kuljettajien ja renkaiden vaihdot sekä tankkaustoimenpiteet tuovat strategiointia. Kun yksi kilpailuviikonloppu sisältää harjoitusten ja aika-ajojen lisäksi yhden pitkän kilpailun niin luvassa on värikästä kilvanajoa menestyksestä. Strategiointi tuo uutta hohtoa myös Eskelisen kilpailutoimintaan.

- Pitkät kilpailut ja strategiointi olivat kaksi tärkeää syytä miksi tähän uuteen haasteeseen tartuin. Lisäksi kun osa kilpailulähdöistä ajetaan yht'aikaisesti GT2-luokan autojen kanssa niin radalla on paikotellen niin paljon ruuhkaa, että se takaa paljon mielenkiintoa niin meille kilpailijoille kuin ennen kaikkea katsojille. Todella haastellisia ja kovatasoisia kilpailuja on edessä, Eskelinen povaa.

- Toissakesänä tein yhden kilpailun mittaisen vierailun sarjaan ja se päättyi palkintokorokkeen toiselle sijalle. Tuo saavuttamani menestys antaa uskoa tulevana kesänä nousta uudestaan ja useasti kilpailujen palkintokorokkeille. Portugalilaisen tallitoverini Cesar Campanicon kanssa olemme jo sopineet, että yrityksestä asiat eivät ainakaan tule jäämään kiinni, jatkaa huippumotivoitunut Eskelinen.

23.2.2012 - Mikko Eskelinen haltioissaan uudesta Espanjan ratasarjan Audi R8 LMS GT3 kilpa-autosta - Ensitestit lupaa rohkeita suorituksia

Highslide JSEspanjan ratasarjasta uuden haasteen tälle kilpailukaudelle ottanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, vietti menestyksekkään testipäivän portugalilaisen Team Nova Driverin Audi R8 LMS GT3 kilpa-ajoneuvon ratissa ja yhdeksän tehokkaan testitunnin päätteeksi poistui aurinkoiselta Portimaon radalta leveä hymy huulillaan.

Uuteen tiimiin, sen henkilökuntaan ja tallitoveriin sekä ennen kaikkea autoon yli 200 testikilometrin verran tutustunut rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari oli haltioissaan niin työkalunsa kilpailukyvystä kuin yhteistyöstä uuden tallitoverinsa Cesar Campanicon kanssa. Erityisen vaikutuksen Eskeliseen teki Team Nova driver tiimin ammattimaisuus sekä jokaisen tiimin jäsenen panos auton ja kuljettajien vauhdin kehittymiseen.

– Ensimmäinen työpäivä uudessa tiimissä ei voinut paremmin sujua; Tultiin kaikki nopeasti tutuiksi ja päästiin ripeästi samalle aaltopituudelle. Pitkän testipäivän aikana sain ranteistani rattiruosteet hienosti karistettua ja kaikin puolin luottavaisin sekä ennen kaikkea odottavaisin fiiliksin tulen kesän kisoihin starttaamaan, Eskelinen kertoo.

– Audi R8 LMS GT3 muistuttaa käytökseltään pitkälti rata-autoilun SM-sarjassa aikoinaan käyttämääni Lamborghini Gallardoa. Kummatkin autot käyttäytyvät loogisesti, ovat balanssiltaan tasapainoisia eivätkä juurikaan yli- tai aliohjaudu. Kabiinista näkee auton kulmat ja kaikki hallintalaitteet ovat sijoiteltu optimaalisiin paikkoihin, suomenmestari kertoo ja jatkaa - Oli hienoa koko päivä kellottaa kierrosaikoja kaksinkertaisen IberGT ratasarjan sekä Portugalin mestaruudet voittanutta tallitoveri Cesar Campanicoa vastaan ja vertailla auton tiedonkeruun tuottamaa dataa sekä etsiä eroavaisuuksia ajotavoistamme.

Team Nova Driverin ja sen kuljettajien valmistautuminen kuusi osakilpailua käsittävään IberGT ratasarjaan jatkuu maaliskuussa Espanjan Jerezin radalla ajettavilla testeillä. IberGT avausosakilpailu ajetaan Vappuna samalla nyt testeissä käytetyllä Portugalin Algarven Portimaon radalla.

18.3.2012 - Mikko Eskelinen super-odottavaisena Espanjan GT-ratasarjaan - Suomenmestarilla takana kaksi täydellistä testipäivää

Highslide JSRata-autoilun vuosien 2008 ja 2009 Suomenmestari Mikko Eskelinen, 39, puhisee menohaluja odottaessaan vappuna Portugalin Algarven lomamaisemista käynnistyvää kuuden osakilpailun mittaista Espanjan GT-ratasarjaa.

Portugalilaisen Team Nova Driver ammattilaistiimin Audi R8 LMS GT3 autolla saman maan ratamestari Cecar Campanicon kanssa kilpaileva Eskelinen ei peittele tyytyväisyyttään ajamaansa kahteen pitkään testipäivään. Helmikuussa Portugalin Portimaossa ja maaliskuun toisena viikonloppuna Espanjan Jerezin radalla ajetuissa testeissä suomalaiskuskin vahva suoritustaso on ollut mieleinen myös portugalilaistiimin insinööreille.

Testeissä jyväskyläläiskuski on hienosti pystynyt vastaamaan huomattavasti häntä kokeneemman Campanicon vauhtiin ja siten todistanut olevansa vahvassa tuloskunnossa. Samalla monipuolisesti moottoriurheilua kuten ralliautoilun SM-sarjaa ajava Eskelinen lupaa taistella jokaisen osakilpailun voitosta.

- Portugalissa pääsin nopeasti uuden tiimini kanssa samalle aaltopituudelle ja nyt minulle aikaisemmin täysin tuntemattomalla Espanjan Jerezin radalla pääsin Portimaon testien tapaan kiitettävän lähelle Campanicon kierrosaikoja, Eskelinen kertoo.

- En koskaan autourheilu-urani aikana ole ollut näin luottavainen Vappuna käynnistyvään ratakauteen ja sen myötä odotukset eivät voi olla muualla kuin kilpailujen palkintokorokkeilla. Team Nova Driver ammattilaistiimi on tähän saakka tehnyt työnsä niin täydellisesti kuin vain voi tehdä ja nyt minun ja Cesarin rooliksi jää varsinaisten tulosten tekeminen, itseluottamusta pursuava Eskelinen jatkaa.

Espanjan ratasarja pyörähtää huhtikuun viimeisenä viikonloppuna käyntiin Portugalista, jonka jälkeen loput viisi osakilpailua ajetaan eri puolilla tulikuumaa Espanjaa. Pitkä kilpailukausi päättyy marraskuun alussa Barcelonan radalle. Spanish GT ratasarjan lisäksi jyväskyläläinen moottoriurheilija nautiskelee mahdollisuuksien mukaisesti vauhdin hurmasta niin ralliautoilun SM-sarjan kesäosakilpailuissa kuin heinäkuun lopussa ajettavassa Suomen MM-rallissa.

26.4.2012 - Mikko Eskelisen taistelu Espanjan rataherruudesta alkaa - Suomenmestari tähtää kärkeen ja karkuun

Highslide JSKaksi aikaisempaa kilpailukautta rata-autoilun GT3-autojen Euroopan mestaruussarjassa tahkonut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, starttaa uuteen haasteeseen nyt viikonloppuna Portugalin Algarven lomamaisemissa ajettavassa Espanjan mestaruussarjan avauksessa.

Portugalilaisen Team Nova Driverin Audi R8 LMS GT3 autolla kilpaileva rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari tähtää kolminkertaisen Portugalin ratamestari Cecar Campanicon kanssa himottuun iberian niemimaan mestaruuskannuun.

Huolellisesti kilpailukauteen valmistautunut ja jo neljä kilpailuviikonloppua niin FIA GT3 EM-sarjassa kuin Portugalin mestaruussarjassa ajanut portugalilaistiimi on vahvassa iskussa kun Campanico mm. voitti viime sunnuntaina Belgian Zolderissa ajetun EM-osakilpailun. Eskelinen on odottanut nyt alkavaa kilpailuviikonloppua kuin kuuta nousevaa.

- Tiedättehän sen tunteen kun karkki annetaan lapselle, kiteyttää Suomenmestari tuntemuksiaan ja jatkaa, - Todella toiveikkaana, mutta silti realistisena tulen tätä uutta haastetta ottamaan sarvista. Auto on todistetusti nopea ja tiimin puolesta kaikki eväät ovat kärkitaistelun olemassa. Tuloksen tekeminen jää minun ja Campanicon harteille.

- Helpolla emme silti tule pääsemään, koska kilpailu ajetaan yhteislähtönä GT Open -autojen kanssa. Radalla tulee olemaan ruuhkaa kun 40 eri nopeuksista autokuntaa mittaa paremmuudestaan. Näin onnistuminen aika-ajoissa ja kärkitaisteluun ehtiminen heti ensimmäisessä mutkassa on äärimmäisen tärkeää, Eskelinen tietää.

Lisää suomalaisväriä kilpailuun tuo GT2-luokan autolla ajava Toni Vilander. Kilpailussa nähdään lukuisia moderneja ja huippuunsa viritettyjä urheiluautoja aina Eskelisen Audista Ferrareihin ja Lamborghineihin. Lisäksi kilpailevan tiimin uuden McLarenin vauhti on täysi arvoitus kaikille sarjan kilpailijoille.

Televisiointi Nelonen Pro kanavalla

Suomalaiset moottoriurheilun ystävät pääsevät saavat huikean mahdollisuuden päästä tutustumaan GT-autojen vauhdikkaaseen maailmaan kun jokaisesta kuudesta Espanjan ratasarjan osakilpailusta televisioidaan kilpailukooste Nelonen Pro -televisiokanavalla. Noin kaksi viikkoa jokaisen kilpailuviikonlopun jälkeen nähtävissä lähetyksissä seurataan tarkasti niin Eskelisen kuin myös muiden kilpailijoiden otteita Espanjan kuumassa ratasarjassa. Ensimmäisen osakilpailun tapahtumat nähdään valtakunnallisesti toukokuun toisena viikonloppua.

Rata-autoilun Espanjan mestaruussarjan kilpailukalenteri 2012:
- 28-29.04.2012 - Algarve (Portugali)
- 19-20.05.2012 - Jarama (Espanja)
- 16-17.06.2012 - Motorland (Espanja)
- 15-16.09.2012 - Valencia (Espanja)
- 13-14.10.2012 - Jerez (Espanja)
- 03-04.11.2012 - Barcelona (Espanja)

28.4.2012 - Mikko Eskeliselle unelma-alku Espanjan ratasarjassa - Avausosakilpailusta kolmanneksi korkeimmat sarjapisteet

Highslide JSPortugalilaisen rata-autoilun ammattilaistiimi Team Nova Driverin suomalaiskuljettaja Mikko Eskelinen, 39, saavutti himotun palkintokorokesijan Portugalin Portimaon radalla ajetussa Espanjan ratasarjan avausosakilpailussa.

Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla ajanut jyväskyläläinen ja portugalilainen tallitoveri Cecar Campanico starttasi kansainväliseen GT Open kilpailuun nopeimpana Espanjan ratasarjan autokuntana ja kolmen pakollisen varikkokäynnin jälkeen saapui maalilipulle vain tiimin toiselle autokunnalle sekä kilpailun voittaneelle Patrick Pereira da Cunhan ja Jopse C. Teixeira Ramoksen autokunnalle hävinneenä.

Dramaattisesti vain 15 minuuttia ennen kilpailua rankka sadekuuro piiskasi rataa ja kilvanajo aloitettiin turva-auton perässä. Campanico ajoi puolet kilpailusta ja toi auton kärkisijalla Eskeliselle, joka taistellen antautui nopeimmalle tallitoverilleen ja sääntörikkeen tehneelle sekä rangaistuksesta ajallisesti hyötyneelle kilpailun voittaneelle autokunnalle. Rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari oli silti erittäin tyytyväinen kuuman iberian niemimaan ratakauden ensimmäisen kilpailun tulokseen.

- Aika-ajojen kärkisijaan ja avausosakilpailun palkintokorokesijaan ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Helpolla ei tulos missään tapauksessa tullut, koska puolikostea keli oli todella haastava ja radalla pyöri oman GT3 luokkamme autojen lisäksi 15 nopeampaa GT2 autoa ja hitaampia GT light luokan autoja. Hereillä piti olla joka hetki koska oman ajamisen lisäksi piti varoa myös kanssakilpailijoiden tekemisiä. Romua oli paikoitellen runsaasti radalla, Eskelinen kertoo.

- Tänään voittoon ajanut autokunta vaihdatti renkaansa samaan aikaan kuljettajan vaihdon kanssa ja sai siitä vain varikon läpiajorangaistuksen, joka itse asiassa oli kilpailussa paljon nopeampi tapa kuin erillinen renkaiden vaihto. Näin he hyötyivät tästä toiminnasta ja kuitattuaan rangaistuksen pääsivät karkaamaan voittoon, Eskelinen jatkaa.

Näyttävän paluun kansainväliselle palkintokorokkeelle tehnyt Eskelinen starttaa huomenna ajettavaan 50 minuutin kilpailuun Espanjan ratasarjalaisten kolmannesta lähtöruudusta. Sarjan ainoan suomalaiskuljettajan tavoite on selvä.

- Olin aika-ajoissa vain 1,2 sekuntia tallitoveri Campanicoa hitaampi ja pystyin myös vastaamaan tiimin toisen autokunnan vauhtiin. Huomenna puristan huolellisesti ratista ja otan kierrosajoista ainakin sen verran aikaa pois, että laitan tiimin sisäisen marssijärjestyksen kuntoon. Uskon, että se taktiikka palkitsee myös meidät palkintokorokkeen askelmalla tai kahdella, Eskelinen tietää.

Lopputulokset Spanish GT Portimao, 1. osakilpailu: 28.4.2012
1. Patrick Pereira da Cunha & Jose C. Teixeira Ramos, Lamborghini Gallardo LP600+
2. Manuel Gaio & Carlos Vieira, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra,
3. Cecar Campanico & Mikko Eskelinen, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra
4. Jorge A. Silva de Quieroz & Pepe, Lamborghini Gallardo LP600+
5. Antonio Nogueira, Porsche 977 GT3, R

29.4.2012 - Mikko Eskeliselle kolmas ja viides sija Espanjan ratasarjan avauksista - Kostea keli muutti kilvanajon lottoarvonnaksi

Highslide JSYhden pitkän autourheilu-uransa haastavimmista kilpailuista ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, hyräili niin tyytyväisyyttään kuin koki karvaan pettymyksen nyt viikonloppuna ajetussa Espanjan ratasarjan kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa.

Eilen Portugalin Portimaon radalla ajetuissa ensimmäisessä kilpailussa Eskelinen ja tallitoveri Cesar Campanico juhli kolmatta sijaa, mutta tänään rata-autoilun kaksinkertaisen Suomenmestarin kohtalona oli jäädä viidennelle sijalle. Team Nova Driverin Audi R8 LMS Ultra autolla kilpaillut sarjan ainoa suomalaiskuski kärsi haastavista olosuhteista sekä lottoarvonnaksi menneestä kilpailustrategiasta.

Poikkeuksellisen viileässä (+13c) ja epävakaisessa säässä ajetussa kilpailussa Eskelisen portugalilainen tiimi pohti kilpailulähdön viimeiseen hetkelle saakka rengasvalintaa ja starttasi 15 minuuttia ennen kilpailun alkua sadekuuron ravistamalle radalle kuivan kelin renkailla. Kuitenkin uusi 30 sekunnin sadekuuro toi lisää liukkautta 4,5 kilometrin mittaisen radalle ja tiimi kutsui Eskelisen jo muutaman kierroksen jälkeen renkaan vaihtoon, jossa hektinen tilanne aiheutti noin 20 sekunnin sählingin.

Jyväskyläläinen taisteli sen minkä pystyi ja toi kilpailun puolivälissä auton tallitoverilleen Cesar Campanicolle, joka ajovuorollaan tuli jo seuraavalla kierroksella jälleen kuivan kelin renkaiden vaihtoon. Ylimääräiset renkaiden vaihdot sekä ongelmat niiden vaihtamisessa jättivät eilen pronssille ajaneet kuljettajat nyt palkintokorokkeen ulottumattomiin.

Eskelinen oli omaan suoritukseensa silmin nähden syvästi pettynyt.

- Eilisen pronssisijan jälkeen korkein odotuksin startattiin tähän kilpailuun, mutta täysin metsään menneen kilpailun myötä tällä kertaa käteen jäi vain jäännöspisteitä. Seitsemäs sija sarjapisteissä ei todellakaan ole sitä mitä tältä viikonlopulta lähdimme tavoittelemaan, piiskasi Eskelinen itseään.

- Puolikostea keli oli minulle myrkkyä enkä yltänyt tasolleni. Lisäksi kun todella haastava ja vaikea keli teki kilpailustrategiasta lottoarvontaa niin tänään meille jäi käteen vain tyhjiä arpoja. Onneksi eilinen kolmas sija lämmittää edes vähän tässä poikkeuksellisen kylmässä säässä, Eskelinen jatkaa.

Espanjan ratasarjan seuraava osakilpailu ajetaan kolmen viikon päästä Madridin lähellä sijaitsevalla Jaraman radalla.

Lopputulokset Spanish GT Portimao 29.4.2012:
1. Jose C. Teixeira & Patrick Pereira da Cunha, Lamborghini Gallardo LP600+
2. Manuel Gaio & Carlos Vieira, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra
3. Antonio Nogueira, Porsche 997 GT3 R
4. Antonio Colmbra & Luis Silva, McLaren MP4-12C GT3
5. Mikko Eskelinen & Cesar Campanico, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra
6. Jorge A. Silva de Quelroz & Pepe, Lamborghini Gallardp LP600+

18.5.2012 - Mikko Eskelinen povaa tulikuumaa viikonloppua Espanjan GT-ratasarjan Madridin osakilpailusta

Highslide JSJyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, starttaa määrätietoisena nyt viikonloppuna Madridin Jaraman radalla ajettavaan Espanjan GT-ratasarjan kolmenteen osakilpailuun. Kolme viikkoa sitten Portugalissa GT Open sarjan kanssa yhteislähtöinä ajetuissa kilpailuissa kolmannen ja viidennen sijan saavuttaneen rata-autoilun kaksinkertaisen Suomenmestarin tavoitteena on vain ja ainoastaan nousta sunnuntaina ajettavan kilpailun palkintokorokkeelle.

Kahden ajetun osakilpailun jälkeen Spanish GT ratasarjan seitsemättä sijaa halluussaan pitävä sarjan ainoa suomalaiskuljettaja tietää miten yltää tavoitteeseensa. Eskelisellä on vuodelta 2010 hyvät muistot Jaraman vauhdikkaalta radalta jolloin hän palkintokorokkeella juhli kilpailun toiseksi nopeinta suoritusta.

- Olen urani aikana kolme kertaa tällä Madridin Jaraman radalla kilpaillut ja niiltä ajoilta on vain hyviä muistoja. Jo pelkästään niiden perusteella tavoitteeni ei voi olla muuta kuin kärkisijat, koska mestaruustaistelua ajatellen enempää siimaa en voisi enää kanssakilpailijoilleni antaa, Eskelinen tietää.

- Kolme viikkoa sitten Portugalissa en yltänyt tasolleni, koska puolikostea keli ja tiimini penkin alle mennyt strategiointi teki kilvanajosta lottoarvontaa. Nyt kun odotettavissa on vain kuumaa ja kuivaa ratapintaa eikä tiimi lähde strategioinnin kanssa hulluttelemaan niin uskon pystyväni ajamaan kärkivauhtia yhdessä portugalilaisen tallitoverini Cecar Campanicon kanssa, Team Nova Driverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla kilpaileva suomalainen jatkaa.

18 autokuntaa radalla - tiimikaverista kovin vastus

Nyt perjantaina vapaiden harjoitusten ja lauantaina ajettavien aika-ajojen jälkeen Eskelinen taistelee sinivalkoisesta menestyksestä sunnuntaina klo 12.35 alkavassa kahden tunnin ja 10 minuutin mittaisessa kilpailussa. Vastaansa hän saa 18 kanssakilpailijaa, joista kovinpana vastuksena hän pitää sarjatilanteessa toisella sijalla olevia tallitovereitaan Manuel Gaioa ja Carlos Vieiraa.

Pitkä kilpailu luo huikeita mahdollisuuksia myös kilpailustrategian puitteissa.

- Kuljettajan ja renkaiden vaihdot sekä oikeaan aikaan ajoitetut tankkaustoimenpiteet tuovat jännitystä kilvanajoon. Lisäksi kun radalla samanaikaisesti pyörii muutama nopeampi GTS luokan ja hitaampi GT-light luokan auto niin täytyy yrittää myös muistaa katsella peilejä ja tuoda auto ehjänä maalilipulle, Eskelinen kertoo.

- Toisella Audi R8 autolla kilpailevat tallitoverit ovat vauhdillisesti erinomainen mittari ja tottakai heidän vauhtiinsa on vähintään yllettävä. Kuluneen kolmen viikon aikana Team Nova Driver tiimini on tehnyt pitkää päivää käyttämäni auton vauhdin kehittymisen suhteen, joten jo pelkästään sen puolesta on jännittävää nähdä mihin autojen voimasuhteet ovat muuttuneet.

19.5.2012 - Mikko Eskeliselle paalupaikka Espanjan GT-ratasarjan Madridin osakilpailuun

Highslide JSJyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, kiihdytti portugalilaisen tallitoveri Cesar Campanicon kanssa Espanjan GT-autojen ratasarjan Madridin osakilpailun paalupaikalle ja starttaa kärkisijalta sunnuntaina ajettavaan kahden tunnin ja 10 minuutin osakilpailuun. Portugalilaisen Team Nova Driver tiimin Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla kilpailevan kaksikon menestystä täydensi tiimin toisen autokunnan ajama aika-ajojen toiseksi nopein suoritus.

Eskelinen piti paalupaikkaa niin hänen kuin koko tiimin asettamien tavoitteiden mukaisena sekä ennen kaikkea erinomaisena itseluottamuksen lisääjänä.

- Olemme vapaista harjoituksista lähtien olleet lupaavassa vauhdissa ja nyt kova yritys palkittiin paalupaikalla. Samalla näytimme, että kolmessa viikossa kehittynyt kyytimme mahdollistaa taistelun koko kilpailun voitosta. Tänään meiltä onnistui kaikki, hurmiossa ajanut Eskelinen kertoo.

- Huomenna tiiviin kilvanajon lisäksi vaihdellaan kuljettajaa ja renkaita sekä tankataan autoa useampaan kertaan. Jaossa on myös runsaasti pisteitä kun ensimmäisen tunnin jälkeen annetaan puolikkaat pisteet ja ruutulipulla ropisee ikään kuin kokonaan uuden kilpailun pisteet. Tämä ja saavuttamamme paalupaikka antaa herkulliset asetelmat tiimillemme tehdä sellainen kilpailustrategia, että huomenna on toivottavasti syytä isoon fiestaan, Eskelinen jatkaa.

Spanish GT Jarama, aika-ajot: Top-3:
1. Cesar Campaniço & Mikko Eskelinen, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra 1'32.611
2. Manuel Giao & Carlos Vieira & Lourenço Beirao, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra, +0,430sek
3. Miguel A. de Castro & Alan Sicart, Drivex School Porsche 911 GT3 RSR, +0,650sek

20.5.2012 - Mikko Eskelinen voitti Espanjan GT-ratasarjan Madridin osakilpailun ja nousi Spanish GT sarjajohtoon

Highslide JSRata-autoilun vuosien 2008 ja 2009 Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, saavutti autourheilu-uransa kansainvälisen debyyttivoiton tänään Espanjan Madridissa ajetussa Espanjan GT-ratasarjan kolmannessa osakilpailussa. Portugalilaisen Team Nova Driver ammattilaistiimin Audi R8 LMS GT3 autolla portugalilaisen Cecar Campaniçon kanssa kilpaillut Eskelinen nousi voiton myötä sarjan johtoasemaan kun ajamatta on vielä viisi osakilpailua.

Paalupaikalta kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailuun startannut kaksikko onnistui niin kilpailustrategiassa kuin kummankin kuljettajan tasapainoisissa suorituksissa. Lähdössä kaksi sijaa menettänyt Campanico toi noin 45 minuutin kilvanajon jälkeen auton Eskeliselle, joka tiimin nopean varikkopysähdyksen seurauksena pääsi kärkisijalla jatkamaan taistelua voitosta.

Värikkään 45 minuutin ajosuorituksen jälkeen autourheilun herrasmieskuljettaja palautti auton Campaniçolle johtoasemassa joka kesti maalilipulle saakka. Näin Team Novadriverin kaksikolle kirjattiin täydet sarjapisteet, joiden myötä Eskelinen ja Campaniço johtaa yhdellä pisteellä Spanish GT ratasarjaa. Kaksikon pahimmat kilpakumppanit kolaroivat toisensa ulos kilpailusta jo sen ensimmäisessä mutkassa.

Eskelisen riemulla ei ollut rajaa kun kansainvälisen autourheilu-uran ensimmäinen voitto oli tosiasia.

- Paalupaikka ja voitto oli kuin halutun joululahjan olisi pitkän odotuksen jälkeen saanut avata. Lisäksi nousu seitsemänneltä sijalta Espanjan ratasarjan kärkeen oli varsin mukava bonus täydellisesti menneelle viikonlopulle, Eskelinen kertoo.

- Tallitoverini Cecar avasi kilpailun hyvin ja vaikka toi auton minulle kolmannella sijalla niin tiimin ripeän toiminnan ansiosta pysytin nousemaan kärkeen, jonka ensiksi hetkeksi menetin, mutta onnistuin sittemmin saamaan sen takaisin ja sitä kautta saavuttamaan tavoitteemme, fiilisteli suomalaista autourheiluhistoriaa tehnyt jyväskyläläinen.

Seuraava osakilpailu ajetaan kolmen viikon päästä Pohjois-Espanjan Aragornin Motorlandissa, jonne Team Novadriverin kuljettajat starttaavat suosikkeina.

- Hieman penkin alle menneen Portugalin avausosakilpailujen jälkeen koko tiimi oli huolellisesti tehnyt kotiläksyt ja nyt täydellisesti onnistuneen viikonlopun jälkeen tiedämme reseptin jatkaa menestyksen tiellä myös seuraavissa osakilpailuissa. Tiedämme myös, että tätä hyvän fiiliksen tuntemusta ei saa kauaa kestää tai muuten kanssakilpailijat menevät molemmilta puolilta ohitse. Silti juhlitaan nyt hetki ja sitten aletaan keskittymään seuraavaan osakilpailuun, herkutteli Espanjan ratasarjan haltuunsa ottanut suomalaiskuljettaja.

Lopputulokset Spanish GT Jarama (Madrid) 20.5.2012:
1. Mikko Eskelinen & Cesar Campaniço, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra Super GT, 1.01'28.214
2. Rui Lapa & Matheus Stumpf & David Saraiva, Rodrive Ford GT Super GT, +2"101sek
3. Miguel A. de Castro & Alan Sicart, Drivex School Porsche 911 GT3 RSR Super GT, +27"137sek
4. Hugo Godinho & Miguel Ramos & Joao Ramos, Ray Racing Team Ferrari 430 GT2 Super GT, +1'10"142sek
5. Jorge A. Silva de Queiroz & Pepe, Goodsense Racing Team Lamborghini Gallardo LP600+ Super GT, +1'38.051sek

15.6.2012 - Mikko Eskelinen sarjajohtajana Espanjan GT-ratasarjan Alargornin osakilpailuun

Highslide JSPohjois-Espanjan Aragornin Motorlandissa nyt kesäkuun kolmannen viikon sunnuntaina ajettavaan Espanjan GT-autojen ratasarjan neljänteen osakilpailuun sarjajohtajana starttaava jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, puhkuu menohaluja. Marraskuussa Barcelonaan päättyvän mestaruussarjan neljäs osakilpailu on samalla eräänlainen vedenjakaja, joka näyttelee suurta roolia sille miten sarja pitkän kesäloman jälkeen syyskuussa tulee jatkumaan.

Rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari haluaa suunnata kesälaitumille arvostetun kansainvälisen autourheilusarjan johtajana. Lauantaisten aika-ajojen lisäksi Eskelinen sunnuntaina grillaa itseään yli kaksi tuntia 60 asteen lämpöisessä Audi R8 LMS GT3 rata-auton hytissä. Pohjois-Espanjan Aragorniin on povattu yli 35 asteen hellesäätä.

- Alkukausi on mennyt hienosti kun avauskilpailujen kolmas ja viides sija sai kuukausi sitten jatkoa debyyttivoitolla. Vaikka sarjajohto ei ole kuin yhden pisteen verran, olisin enemmän kuin tyytyväinen mikäli saisimme ajaa ehjän kilpailun ja sitä kautta kotiuttaa lisää mestaruuspisteitä siten, että pääsisin heinäkuisia 40-vuotissynttäreitäni suunnittelemaan johtoasemassa, suomalainen autourheilumestari suunnittelee.

- Tiedän jo nyt, että niin minä kuin automme tulee olemaan kovilla. Tirisevän helteinen sää nostaa kabiinissa lämpötilan saunamaisiin olosuhteisiin ja pitkä 2 tunnin ja 10 minuutin kilpailu vie varmasti mehut niin minusta, tallitoverini Cecar Campanicosta kuin ennen kaikkea autostamme. Onneksi rata on minulle entuudestaan tuttu ja lähtökohdat kaikin puolin ovat erinomaiset menestyksekkään sarjan jatkumiselle, tuplamestari povaa.

Portugalilaisen Team Novadriverin autolla kilpaileva Eskelinen saa sunnuntaina vastaansa tutut kivenkovat kilpakumppanit aina supernopeita tiimikavereita myöten. Pitkän kestävyys- ja nopeuskilpailun maalilipulle suomalaiskuljettajaa odotellaan sunnuntaina klo 16.

16.6.2012 - Mikko Eskelinen kolmannesta lähtöruudusta Espanjan GT-ratasarjan Aragonin osakilpailuun

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, saavutti portugalilaisen tiimikaverinsa Cecar Campanicon kanssa Espanjan GT-ratasarjan sunnuntaisen Aragornin osakilpailun kolmannen lähtöruudun.

Muuten erinomaisessa vauhdissa olleet sarjajohtajat voivat menettää sijansa kun omalla ajovuorollaan Eskelisen tallitoveri Campanico käynnisti tankkauksen yhteydessä Audi R8 LMS Ultra GT3 auton, joka sääntöjen mukaan ei ole sallittua. Päätös ja sitä seuraava mahdollinen rangaistus selviää myöhemmin tänään tuomariston kokouksessa.

- Kolmas sija on tavoitteiden mukainen saavutus varsinkin kun tämä kilpailuviikonloppu on tiimillemme debyytti tällä Motorlandin vauhdikkaalla radalla. Harmillisesti merkkivirheen seurauksena tallitoverini Campanico käynnisti auton tankkaustoimenpiteen ollessa vielä käynnissä ja siitä on mahdollisesti tulossa sanktio, mitä emme vielä tiedä, Eskelinen kertoo.

- Mahdollinen rangaistus ei silti keskittymistä huomiseen kahden tunnin ja kymmenen minuutin kilpailuun haittaa. Laitetaan huomenna sukka syyläriin kilpailussa jossa renkaan vaihdot ja tankkaustoimenpiteet tuovat mukavaa strategiointia. Tiedän vauhtimme riittävän kilpailun voittokamppailuun ja siitä tavoitteesta ei tingitä vaikka lähtöruutu putoaisikin alaspäin, jyväskyläläiskuski jatkaa.

Huomenna sunnuntaina ajettavaan pitkään kilpailuun on luvattu lähes 40 asteen lämpötilaa.

Aika-ajojen tulokset Spanish GT Motorland, Aragorn:
1. Celso Miguez & Alessandro Pierguidi &, Alan Sicart, Ferrari 430 GT2 Super GT 2'00.469
2. Miguel Ramos & Joao Ramos, Porsche 997 GT3 R Super GT, +0"373sek
3. Cesar Campaniço & Mikko Eskelinen, Audi R8 LMS Ultra Super GT, +0"376sek
4. Miguel A. de Castro & Ferdinando Geri, Porsche 911 GT3 RSR Super GT, +0"438sek
5. Patrick Pereira da Cunha & José C. Teixeira Ramos & Miguel Campos, Lamborghini Gallardo LP600 Super GT +0"771sek

17.6.2012 - Mikko Eskelinen vankisti Espanjan GT-ratasarjan johtoa - 2. ja 3. sija Aragonin osakilpailuista hunajaa Suomenmestarille

Highslide JSPohjois-Espanjan Aragornin Motorlandissa ajetussa rata-autoilun Espanjan mestaruussarjan neljännessä ja viidennessä osakilpailussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, piti portugalilaisen Cesar Campaniçon kanssa kilpailujen toiseksi ja kolmanneksi nopeinta kyytiä. Erinomaisen suorituksen sekä mestaruustaistelun kannalta pahimpien kanssakilpailijoiden epäonnistuminen myötä Team Novadriverin Audi R8 LMS Ultra autolla ajava kaksikko nousi yli 30 pisteen johtoasemaan kun ajamatta on vielä kuusi osakilpailua.

Aika-ajoissa sattuneen lievän sääntövirheen seurauksena neljänteen lähtöruutuun pudotetut sarjajohtajat aloittivat mestaruuspisteiden saalistamisen tiukalla taistelulla kummankin osakilpailun voittoon ajanutta Porsche 997 GT3 R kuljettajia vastaan. Noin 40 minuutin ajon jälkeen Campaniço toi toisella sijalla kilpurin Eskeliselle, joka kovan kissa-hiiri -leikin aikana ajoi avauskilpailun toiseksi korkeimmat mestaruuspisteet. 50 minuutin ajosession jälkeen rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari palautti auton samalla sijalla takaisin Campaniçolle, joka ylimääräisen tankkauksen seurauksena joutui antautumaan yhden sijan verran.

Palkintokorokesijaan sekä ennen kaikkea tukevaan sarjajohtoon suomalaiskuljettaja on enemmän kuin tyytyväinen ja suuntaa hymyssä suin reilun kahden kuukauden kesälomalle.

- Aragornin vaativalla radalla ongelmaksemme muodostui heikot suoranopeudet, joissa jäimme Porschesta ja Ferrarista jopa 22 kilometrin verran. Kieltämättä sain hartiavoimin tehdä töitä, että ajovuorollani pääsin kanssakilpailijan Porschesta ohitse - Ja kun vihdoin pääsin niin hän kuittasi seuraavalla suoralla aina ohitse. Lisäksi kaksi ylimääräistä tankkausta söi suoritustasoamme eikä 37 lämpöasteen helle tehnyt kilpailusta helppoa, kertasi Eskelinen kilpailun tapahtumia.

- Tukevaan sarjajohtoon olen erittäin tyytyväinen sekä ennen kaikkea siihen, että olemme viidessä osakilpailussa kuudesta pystyneet palkintokorokesijat ottamaan. Emme ole sortuneet typeriin ajovirheisiin ja tiimi on tehnyt hyvää työtä kilpailustrategian kanssa. Olemme hienosti muistaneet, että ajamme 12 osakilpailun sarjaa ja vaikka ajammekin jokaisen osakilpailun voitosta, niin silti on todella tärkeää saalistaa jokaisesta kilpailusta vähintään kolmanneksi korkeimpia pisteitä, kaksi Suomenmestaruutta tällä strategialla saavuttanut Eskelinen jatkaa.

Espanjan GT-ratasarjan johtoaseman lisäksi Eskelinen ja Campaniço kuudella pistellä johtavat mestaruusssarjan sisällä ajettavaa IberGT Endurance Trophyä. Seuraava osakilpailu ajetaan syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Valenciassa.

Lopputulokset 5/12 osakilpailu:
1. Jesús Díez Villarroel & Álvaro Fontes & Gianluca Carboni, Porsche 997 GT3 R, 1.01'26.050
2. Cesar Campaniço & Mikko Eskelinen, Audi R8 LMS Ultra, +2"101sek
3. Patrick Pereira da Cunha & José C. Teixeira Ramos & Miguel Campos, Lamborghini Gallardo LP600+, +13"247sek
4. Celso Miguez & Alessandro Pierguidi & Alan Sicart, Ferrari 430 GT2, +14"130sek
5. Manuel Giao & Lourenço Beirao Da Veiga & Carlos Vieira, Audi R8 LMS Ultra, +38"011sek

Lopputulokset 6/12 osakilpailu:

1. Jesús Díez Villarroel & Álvaro Fontes & Gianluca Carboni, Porsche 997 GT3 R, 1.01'26.050, 2'01.871
2. Celso Miguez & Alessandro Pierguidi & Alan Sicart, Ferrari 430 GT2, +5"147sek
3. Cesar Campaniço & Mikko Eskelinen, Audi R8 LMS Ultra, +37"211sek
4. Miguel A. de Castro & Ferdinando Geri, Porsche 911 GT3 RSR, +1 kierros
5. Jorge A. Silva de Queiroz & Pepe, Lamborghini Gallardo LP600+, +1 kierros

13.9.2012 - Mikko Eskelinen Espanjan ratasarjan johdossa Valencian osakilpailuun

Highslide JS19 pisteen johtoasemassa Espanjan GT-ratasarjan neljänteen kilpailuviikonloppuun starttava jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, tähtää nyt sunnuntaina Valenciassa ajettavan osakilpailun palkintokorokkeelle ja aikoo jatkaa menestykseästä kilpailukauttaan.

Portugalilaisen Team Nova Driver Audi R8 LMS GT3 autolla kilpaileva rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari mittaa vauhtiaan kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailussa poikkeuksellisesti portugalilaisten Manuel Giaon ja Lourenço Beirão da Veigan kanssa kun tallitoveri César Campaniço kilpailee samanaikaisesti Portugalin mestaruussarjan osakilpailussa.

Eskelinen toivoo ehjää kilpailua ja repullisen verran sarjapisteitä, jotta taistelu mestaruudesta helpottuisi seuraavissa kilpailuissa.

- Portugalin mestaruuskilpailun muuttunut päivämäärä aiheutti päällekäisyyden Espanjan mestaruuskilpailun kanssa. Koska Team Nova Driver kilpailee yht'aikaisesti kahdella eri paikkakunnalla ja César Campaniço johtaa kotimaansa mestaruussarjaa, kilpailee hän Portugalissa ja minä jaan ajovuorot Espanjan Valenciassa kahden muun tiimin nopean kuljettajan kanssa. Cecarin poisjäänti tuo lisää haastetta muutenkin kovaan kilpailuviikonloppuun ja se myös tarkoittaa sitä, että meidän jokaisen on virheettömästi hoidettava oma tonttimme, Eskelinen tietää.

- Valencian rata on minulle täysin uusi tuttavuus enkä siten osaa yhtään ennakoida omaa vauhtiani. Onkin tärkeää, että pääsisin lauantain vapaissa harjoituksissa kunnolla tutustumaan rataan ja sitä kautta löytäisin oikeat ajolinjat tähänastisen kilpailukauden tärkeimmälle osakilpailulle. Tiedän, että Valencian osakilpailu on eräänlainen vedenjakaja koska onnistuminen huomattavasti helpottaisi mestaruustaistelua kun taas epäonnistuminen toisi vain lisää paineita. Lupaamme tehdä parhaamme ja katsotaan mihin se riittää, Eskelinen pohtii.

Espanjan GT-ratasarjan Valencian osakilpailu ajetaan sunnuntaina klo 13.15 Suomen aikaa. Espanjan GT-ratasarjan lisäksi Eskelinen johtaa 10 pisteellä myös Iber GT Endurance ratasarjaa.

15.9.2012 - Mikko Eskelinen kakkosruudusta Espanjan GT-ratasarjan Valencian sunnuntaiseen osakilpailuun

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, saavutti toiseksi korkeimman lähtöruudun tänään Valencian Richardo Tormon radalla ajetussa Espanjan ratasarjan neljännen kilpailuviikonlopun aika-ajoissa.

Portugalilaisen Team Nova Driverin Audi R8 LMS autolla kilpaileva ja Espanjan ratasarjaa 19 pisteellä johtava Eskelinen jäi tallitovereidensa Manuel Giaon ja Lourenço Beirão da Veigan kanssa paalupaikasta vain kolme sadasosasekuntia. Sarjan ainoa suomalaiskuljettaja oli enemmän kuin tyytyväinen niin omaan kuin koko tiimin kilpailusuoritukseen.

- Valencian rata oli minulle täysin uusi tuttavuus ja siksi lähtökohdat olivat todella vaikeat. Pääsin ajamaan urani ensimmäiset kilometrit vasta tänä aamuna ja sen suorana seurauksena haastetta ei ainakaan puuttunut. 15 kierroksen ja 60 harjoituskilometrin jälkeen pääsin aika-ajoissa kahden sekunnin päähän tallitoverini ajamasta nopeimmasta kierrosajasta. Siihen nähden pitää kaikin puolin olla tyytyväinen tähän todella kuumaan kilpailupäivään, Eskelinen kertoo.

- Huomenna ajettavassa kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailulähtöön startataan siten, että kärkiajan ajanut Manuel Gaio aloittaa ja yrittää meidät heti nostaa kärkeen ja karata karkuun. Ensimmäisen 40 minuutin ajon ja kuljettajavaihdon jälkeen Lourenço Beirão da Veigan tehtävänä on tuoda meille täydet pisteet ensimmäisen tunnin kohdalla jaettavista sarjapisteistä. Minun roolini on hypätä ruoriin kun kilpailusta on ajettu noin 80 minuuttia ja tuoda auto maaliin mahdollisimman hyvillä sijoituksilla, Eskelinen jatkaa.

Huomenna sunnuntaina klo 13.15 Suomen aikaa starttaavaan pitkään kilpailuun on luvattu hellettä ja kuumaa auringon paistetta noin 33 asteen verran. Suomenmestari tietää, että oikeaoppisella nesteytyksellä tulee olemaan suuri rooli vireystason säilyttämiseksi.

- Nestehukkaa pitää kaikin keinoin välttää. Hienosti on henkilökohtainen kuntovalmentajani Ismo Ivakko pitänyt huolta, että sinivalkoista vettä on riittänyt juomapullossa koko viikonlopun ajan, Eskelinen raottaa vauhtinsa salaisuutta.

- Espanjan ratasarjan mestaruustaistelun kannalta huominen kilpailupäivä tulee näyttelemään erittäin suurta roolia. Voitolla ollaan askel lähempänä tavoitetta kun epäonnistumisella haetaan vain hankaluuksia kahteen viimeiseen kilpailuviikonloppuun. Onneksi jokainen tiimin jäsen tietää mitä huomenna on panoksena ja sen myötä todella luottavaisin mielin suunnataan koko tähänastisen kilpailukauden tärkeimpään päivään, suomalaista moottoriurheiluhistoriaa kirjoittava Eskelinen päättää.

Lopputulokset Spanish GT Valencia, aika-ajot, top-3:
1. Miguel Ramos / Joao Ramos, 1,36,376
2. Mikko Eskelinen / Manuel Giaon / Lourenço Beirão da Veigan, +0,030sek
3. Mario Cordoni / Matteo Beretta, +0,108sek

17.9.2012 - Mikko Eskeliselle karvas pettymys Espanjan ratasarjan Valencian osakilpailusta

Highslide JS19 pisteen johtoasemasta Espanjan GT-ratasarjan neljänteen kilpailuviikonloppuun startannut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, kohtasi kuluvan kilpailukauden karvaimman pettymyksen kun portugalilaisen Team Nova Driverin Audi R8 LMS kilpurin tekninen vika keskeytti suomalaiskuljettajan kilvanajon kun kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailusta oli ajamatta noin kolmasosa.

Toisesta lähtöruudusta kuumaan kilpailuun startannut Espanjan GT-ratasarjan kärkitiimi kävi tiivistä kilvanajoa kilpailun voittokamppailusta kunnes välittömästi toisen varikkopysähdyksen jälkeen tapahtunut kytkinrikko keskeytti kilvanajon. Kesketyshetkellä Team Nova Driverin kuljettajakolmikko oli vankassa johtoasemassa eikä Eskelisen tuskaa helpottanut edes se, että ensimmäisen tunnin jälkeen hänelle kirjattiin kilpailuviikonlopun ensimmäisen osakilpailun kolmanneksi korkeimmat mestaruuspisteet.

Epäonnistumisen ja puolittainen pistepotti johti siihen, että Eskelisen Espanjan GT-ratasarjan johtoasema kutistui neljään pisteeseen kun ajamatta on vielä neljä osakilpailua. Suomalaiskuljettaja perää huolellisuutta loka- ja marraskuussa ajettaviin kilpailuihin.

- Tallitoverini Manuel Giao sai huonon startin ja putosimme neljänneksi. 45 minuutin ajovuoron aikana hän teki hartiavoimin töitä ja sai nostettua automme toiseksi. Toinen tallitoverini Lourenço Beirao Da Veiga saalisti omalla vuorollaan meille ensimmäisen kilpailun kolmanneksi korkeimmat pisteet ja toi kilpurin suunniteltuun tankkaukseen. Pieni sekaannus tankkaustoimenpiteissä johti keskittymisen herpaantumiseen ja liian innokas startti poltti kytkimen, kertasi Eskelinen, jonka ajovuoro olisi alkanut kolme kierrosta myöhemmin.

- Moottoriurheilussa menestyminen on monen osa-alueen summa ja pienikin virhe voi johtaa katastrofaalisiin seuraamuksiin. Keskeytys tarkoittaa sitä, että teimme loppukaudesta vaikean, jatkoi rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari.

Seuraavat kaksi osakilpailua ajetaan kuukauden päästä eteläisen Espanjan Jerezin kaupungissa.

Lopputulokset Spanish GT Valencia 7/12 osakilpailu: Top-5:
1. Miguel Ramos & Joao Ramos, Porsche 997 GT3 R, 1.00'07.916
2. Xavier Cazabón & Angel Amilibia, Norma M20FC Proto, +8"219sek
3. Manuel Giao & Lourenço Beirao Da Veiga, & Mikko Eskelinen, Audi R8 LMS Ultra, +8"310sek
4. Mario Cordoni & Matteo Beretta, Ferrari 458 Italia GT3, +16"140sek
5. Miguel A. de Castro & Alan Sicart & Isaac Tutumlu, Porsche 911 GT3 RSR, +27"342sek

Lopputulokset Spanish GT Valencia 8/12 osakilpailu: Top-5:
1. Xavier Cazabón & Xavier Cazabón, Norma M20FC Proto, 2.10'00.382
2. Miguel Ramos & Joao Ramos, Porsche 997 GT3 R, +35"277sek
3. Mario Cordoni & Matteo Beretta, Ferrari 458 Italia, +38"036sek
4. Jesús Díez Villarroel & Álvaro Fontes & Gianluca Carboni, Porsche 997 GT3 R, +1'21"922sek
5. Miguel A. de Castro & Alan Sicart & Isaac Tutumlu, Porsche 911 GT3 RSR Super GT, +1'27"515sek
---
kesk. Manuel Giao & Lourenço Beirao Da Veiga & Mikko Eskelinen, Audi R8 LMS Ultra, kytkinrikko

9.10.2012 - Mikko Eskelisellä pakkovoiton paikka Espanjan ratasarjan Jerezin osakilpailusta

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertaisella Suomenmestarilla, jyväskyläläisellä Mikko Eskelisellä, 40, riittää panosta nyt tulevana viikonloppuna Espanjan Jerezissä ajettavassa Spanish GT mestaruussarjan toiseksi viimeisessä osakilpailussa. Vaikka kolme viikkoa sitten Valenciassa ajetussa edellisessä osakilpailussa tallitoverin ajovuorolla sattuneen kytkinrikon takia epäonnistunut suomalaiskuljettaja on edelleen sarjajohdossa, kelpaa neljän pisteen karkumatkalla olevalle kansainvälisen autourheilun ammattilaiselle vain ja ainoastaan palkintokorokesijoitus.

Helpolla ei portugalilaisen Team Nova Driverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla ajava Eskelinen ja tallitoveri Cecar Campanico tule tavoitteeseensa pääsemään, sillä huipputasaisen sarjatilanteen myötä kymmenen kärkikuljettajaa on vain 19 pisteen sisällä ja jokaisella kuljettajalla riittää nälkää tiputtaa suomalainen kärkikahinoista. Näin toinen epäonnistuminen tarkottaisi suuria vaikeuksia marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna Barcelonassa ajettavaan kauden viimeiseen osakilpailuviikonloppuun.

Eskelinen, ja koko Team Nova Driver tiimi tietää mitä on panoksena ja sen myötä virheisiin ei kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailussa ole varaa.

- Edellinen pettymykseen päättynyt osakilpailu on unohdettu ja virheistä opittu. Menestystä lähdetään Jerezistä hakemaan ja vaikka palkintokorokesijaan olen tyytyväinen niin voittoa ehdottomasti lähdetään hakemaan jo pelkästään sen takia, että Aurinkorannikolla asuvia suomalaisia autourheilun ystäviä on tulossa bussilastillinen kannustamaan suomipoikaa, kertoo Eskelinen tavoitteistaan.

- Tiukasta sarjatilanteesta huolimatta lähtökohdat hyvälle kilpailuviikonlopulle ovat erinomaiset, joten luottavaisin mielin kohti pitkän kilpailukauden huipennusta kohden mennään. Tiedän, että virheettömillä ajosuorituksilla ja teknisesti murheettomalla kilpailulla ollaan korkealla kilpailun lopputuloksissa, hyvällä fiiliksellä ja korkealla itseluottamuksella tavoitteisiinsa tähtäävä Eskelinen jatkaa.

Tulevana lauantaina ajetaan vapaat harjoitukset sekä aika-ajot. Sunnuntain kilpailu käynnistyy klo 12.30 Suomen aikaa ja maalilippu liehuu noin klo 14.45.

13.10.2012 - Mikko Eskelinen paalupaikalta Espanjan GT-mestaruussarjan Jerezin osakilpailuun

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari ja Espanjan ratasarjaa neljällä pisteellä johtava jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, porhalsi paalupaikalle Jerezin osakilpailun aika-ajoissa. Erinomaiseen vauhtiin yltänyt suomalaiskuljettaja ja portugalilainen tallitoveri Cecar Campanico kyyditsi Team Novadriverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autoa lähes kaksi sekuntia toiseksi kiireisintä kyytiä pitänyttä kanssakilpailijaa nopeammin.

Team Novadriverille oli jo tulossa kaksi ensimmäistä sijaa kunnes viimeisellä stintillä tiimin toisen autokunnan kuljettaja sortui ajovirheeseen ja ulosajon seurauksena jumiutui hiekoille. Näin ollen heidän roolina huomisessa kilpailussa on seitsemänneltä sijalta nousta tukemaan suomalaiskuljettajan mestaruustaistelussa ja ajaa mahdollisimman paljon pisteitä kanssakilpailijoilta pois.

Eskelinen oli erittäin tyytyväinen Jerezin 4,5 kilometrin mittaisen radan aika-ajojen lopputulokseen vaikkakin löysi omasta suorituksestaan paljon parannettavaa.

- Paalupaikka pitkän kilpailukauden tärkeimmässä kilpailussa on kova ja tavoitteidemme mukainen juttu. Moninkertainen Portugalin mestari Cecar Campanico teki omalla ajovuorollaan murhaavaa jälkeä ja otti yli sekunnin pois vuoden takaisesta Jerezin osakilpailun nopeimmaan kierroksen sekä keväällä samalla radalla ajettujen testien ajoista. Ihan Cecarin vauhtiin en päässyt mutta kaukanakaan en ollut. Silti todella luottavaisin mielin startataan huomiseen kilpailuun, Eskelinen kertoo.

- Sunnuntaina puolelta päivin täällä Jerezin helteisissä olosuhteissa ajettavaan kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailusta meillä ei ole muita tavoitteita kuin palkintokorokkeen korkein koroke ja sitä kautta täydet sarjapisteet. Tähän saakka kaikki on mennyt niin kuin olemme suunnitelleet ja sen puolesta kilpailukauden viimeistä edellisesltä kilpailulta on odotettavissa paljon. Toivotaan, että tallitoveri nousee nopeasti kakkossijalle ja sitä kautta poimii tärkeitä mestaruuspisteitä kanssakilpailijoiltamme pois, itseluottamusta puhkuva Suomenmestari kertoo.

Lopputulokset Spanish GT Jerez aika-ajot, Top-3:
1. Mikko Eskelinen & Cecar Campanico, 1.45,477
2. Álvaro Fontes Fontes, +1,77sek
3. Jesús Díez Villarroe, +1,78sek

14.10.2012 - Mikko Eskelinen toiseksi nopein Espanjan GT-ratasarjan Jerezin osakilpailussa - Sarjajohto 11 pistettä ennen viimeistä kilpailuviikonloppua

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari Mikko Eskelinen, 40, onnistui portugalilaisen tallitoveri Cesar Campaniçon kanssa saalistamaan toiseksi korkeimman pistepotin Espanjan GT-mestaruussarjan toiseksi viimeisestä kilpailuviikonlopusta. Etelä-Espanjan Jerezin radalla ajetussa kahden tunnin ja 10 minuutin kilpailussa portugalilaisen Team Novadriverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla ajaneet Eskelinen ja Campanico nöyrtyivät vain tallitovereilleen ja sitä kautta onnistuivat kasvattamaan pistejohtoa 11 pisteeseen kun ajamatta on vain Barcelonan finaalilähdöt.

Paalupaikalta kilpailuun startannut Campanico teki 50 minuutin ajovuorollaan hartiavoimin töitä Porschella kilpaillutta Miguel Ramosia sekä viidenneltä sijalta vahvan nousun kärkitaisteluun kiivennyttä Carlos Vieiraa vastaan ja toi kärkisijalla auton suomalaiskuljettajalla. Erinomaisesti onnistuneen kuljettajavaihdon myötä Eskelinen jatkoi taistelua mutta paremmalla kilpailustrategialla matkassa ollut tallitoveri Manuel Gaio pääsi karkaamaan. Lähes koko ajovuoronsa ajan Suomenmestari onnistui pitämään Porschea kuskanneen Joao Ramoksen takanaan kunnes renkaiden kulutuspinnan loppumisen seurauksena oli ajovuoronsa viimeisellä kierroksella pakotettu päästämään mestaruustaistelun kannalta yhden kovimman kilpakumppanin ohitseen.

Viimeisen 50 minuutin ajan jälleen ajovuoroon palanut Campanico kuittasi nopeasti Ramoksesta ohitse ja passaili kaksoisvoiton Portugalilaiselle Team Novadriverille. Hopeasija ja pahimpien kanssakilpailijoiden jääminen taakse vahvisti Eskelisen unelmaa marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna jaossa olevasta Espanjan mestaruudesta.

- Jo eilisissä aika-ajoissa tallitoverit antoivat kovan näytön vauhdistaan ja tänään emme heidän kyytiin pystynneet mitenkään vastaamaan. Vaikka voittoa ei tänään tullut niin mestaruustaistelun kannalta kakkossija maistuu yhtä makealle. Koko tiimi teki virheetöntä työtä jonka myötä niin Cecar kuin minä pystyimme myös lähes täydellisiin ajosuorituksiin, hyräili Eskelinen tyytyväisyyttään.

- Tänään oli hyvä päivä niin koko meidän tiimille kuin ennen kaikkea minulle. Hopeasija ja tärkeät mestaruuspisteet on mahtava asia kun askel kerrallaan olemme lähestyneet unelmaamme. Nyt olisi enää kaksi viimeistä porrasta kiivettävänä ja kaikki on täysin omissa käsissä, kertoo Barcelonassa suomalaista moottoriurheiluhistoriaa vakaasti aikova Eskelinen jatkaa.

Barcelonan Montmelon radalla ajettavat finaalilähdöt ajetaan marraskuun 3. ja 4. päivä.

Lopputulokset Spanish GT Jerez 14.10.2012: 9/12 osakilpailu: top-3
1. Manuel Giao & Lourenzo da Veiga & Carlos Vieira, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra GT3, 59,50.879
2. Mikko Eskelinen & Cesar Campaniço, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra GT3, +10.199sek
3. Miguel Ramos & Joao Ramos, Porsche 997 GT3 R, +11.998sek

Lopputulokset Spanish GT Jerez 14.10.2012: 10/12 osakilpailu: top-3
1. Manuel Giao & Lourenzo da Veiga & Carlos Vieira, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra GT3, 2:10.48,163sek
2. Mikko Eskelinen & Cesar Campaniço, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra GT3, +46.524sek
3. Jesús Díez Villarroel & Álvaro Fontes & Gianluca Carboni, Porsche 997 GT3 R, +1.21,859sek

31.10.2012 - Mikko Eskelisellä elämänsä mahdollisuus tehdä suomalaista rata-autoilun historiaa - Espanjan GT-mestaruustitteli jaossa Barcelonan finaalikilpailussa

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestarilla, jyväskyläläisellä Mikko Eskelisellä, 40, on tulevana viikonloppuna Barcelonan Montmelon radalla ns. tuhannen taalan paikka kirjoittaa suomalaista autourheiluhistoriaa ja olla ensimmäinen sinivalkoisen lipun alla ajava kuljettaja, joka pokkaa Espanjan ratamestaruussarjan tittelin.

Portugalilaisen Team Novadriverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla 11 pisteen johtoasemassa lauantain 70 minuutin ja sunnuntain 50 minuutin kilpailuihin starttaava suomalaiskuljettaja ja tallitoveri, portugalin mestaruuden menneenä viikonloppuna pokannut Cecar Campanico, tietävät miten poika kotiutetaan. Vaikeutta tavoitteen saavuttamiseen tuo se, että kummatkin kilpailut ajetaan samaan aikaan kansainvälisen Open GT luokan autojen kanssa jolloin Barcelonan vaativaa ja ennen kaikkea vaativaa rataa kiertää yht'aikaisesti noin 50 autokuntaa. Eskelinen ja Campanico hyvin tietävät ettei ensimmäiseenkään virheeseen ole varaa.

- Vappuna Portugalin Portimaon radalla ajetun avausosakilpailun tapaan pitkä sarja päättyy nyt Open GT-luokan autojen kanssa ajettaviin osakilpailuihin ja se tarkoittaa sitä, että ruuhkaa tulee radalla olemaan. Koska Open GT-luokassa ajaa nopeampia GT1 ja GT2 luokan autoja sekä hitaampia GT4 ja GT-light luokan autoja, tiedämme että oman vauhtimme lisäksi peileihin pitää katsoa ja sitä kautta virheitä ja osumisia vältellä, Eskelinen kertoo.

- Sarjatilanne on herkullinen: 11 pisteen johtoasema tarkoittaa sitä, että titteli on täysin omissa käsissä ja periaatteessa riskittömällä perussuorituksella olisi tavoite saavutettavissa. Lisäksi kun huomenna torstaina pääsen noin 60 kierroksen verran harjoittelemaan minulle täysin tuntematonta Barcelonan Montmelon vaativaa rataa niin todella hyvillä fiiliksillä ja erittäin luottavaisena kilpurin ratin taakse hyppään, Suomenmestari jatkaa.

Eskelisen historiallista taistelua mestaruustittelistä voi seurata hänen kotisivuillaan julkaistavista videoblogeista, jotka ovat kuluneen kilpailunkauden aikana vievät katsojan lähelle hänen kilpailutoimintaansa.

3.11.2012 - Tiimimoka jätti Eskelisen seitsemänneksi Spanish GT Barcelonan lauantain osakilpailussa - Mestaruus huipentuu sunnuntain finaalilähdössä

Highslide JSRata-autoilun Espanjan mestaruussarjan viimeistä edellisessä startissa ei draamaa puuttunut kun jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, koki pettymyksen syviä hetkiä. Myöhäiseksi venähtänyt kuljettajan vaihto toi aikasakon, joka jätti sarjajohtajan seitsemänneksi. Näin portugalilaisen Team Novadriverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autolla kilpailevan suomalaisen kohtalona oli katsella kuinka 16 elintärkeää mestaruuspistettä karkasi kanssakilpailijoiden taskuihin ja mestaruustaistelu meni täysin uusiksi.

Aika-ajoissa paalupaikan kellottanut tallitoveri Cecar Campanico teki puhtaan suorituksen ja toi auton kärkipaikalla Eskeliselle, joka myös teki virheettömän ajosuorituksen. Kuitenkin tiimin strateginen päätös ajattaa Campanicoa yksi kierros liian pitkään aiheutti aikataulullisen sääntörikkomuksen, jonka seurauksena kilpailun tuomaristo langetti autokunnalle yhden lisäkierroksen rangaistuksen. Näin mestaruustaistelu sai dramaattisen käänteen kun kanssakilpailijat nousivat mukaan mestaruustaisteluun kun pitkästä sarjasta ajamatta on vain sunnuntainen 50 minuutin finaalilähtö.

Vaikka Eskelinen tietää, että moottoriurheilu on joukkueurheilua, ei hän silti peitellyt syvää pettymystään.

- Palkintokorokesija ja mestaruus oli hopeatarjottimella, mutta tänään se ei kelvannut tiimillemme. Tämä virhe oli katastrofaalinen oppitunti siitä kuinka moottoriurheilu on viimeisen päälle joukkueurheilua, jossa niin kuljettajien panos kuin koko muun tiimin toiminta vaikuttaa lopputulokseen, Eskelinen kertoo.

- Huomiseen starttiin lähden kolmannesta ruudusta ja mikään muu ei kelpaa kuin palkintokorokesija. Laskimme, että kolmanneksi korkeimmat pisteet vielä riittäisivät mestaruuteen ja sen saavuttamiseksi tarvitaan myös apuja tänään hopeasijan saavuttaneelta tallitoveriltamme. Nyt niellään pettymys, unohdetaan tämä kilpailu ja huomenna tuodaan auto tavoitteiden mukaisella tuloksella maaliin, päättäväinen Eskelinen jatkaa.

Sunnuntaina ajettava päätösosakilpailu starttaa Suomen aikaa klo 13.45.

Lopputulokset Spanish GT Montmelo, Barcelona 3.11.2012, Top-3:
1. Miguel Ramos & Raffaele Giammaria, Chevrolet Corvette C6R GT2, 1,30,864
2. Manuel Giao & Carlos Vieira, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra GT3, +58,422sek
3. Patrick Cunha & Jose Ramos, Lamborghini Gallardo LP600+, 1,53,234sek
---
7. Mikko Eskelinen & Cecar Campanico, Team Novadriver Audi R8 LMS Ultra GT3, +1 kierros

4.11.2012 - Espanjan GT-ratasarjan mestaruus kabinettipeliksi - Mikko Eskelinen kolmas sarjan Barcelonan päätösosakilpailussa

Highslide JSEilen lauantaina Barcelonan radalla ajetussa Espanjan GT-ratasarjan viimeistä edellisessä osakilpailussa onnettaren pyllistämäksi ja sääntörikkomuksen seurauksena seitsemänneksi jäänyt jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, oli rouva Fortunan suursuosikki tänään sunnuntaina ajetussa sarjan päätösosakilpailussa. Kolmannesta lähtöruudusta 50 minuutin kilpailuun startannut ja huikeiden vaiheiden jälkeen kolmanneksi korkeimmat mestaruuspisteet portugalilaisen tallitoveri Cecar Campanicon kanssa saalistanut Team Nova Driverin Audi R8 LMS Ultra GT3 autoa kuskannut suomalaiskuljettaja jää odottelemaan tuomariston päätöstä koskien mestaruustitteliä.

Uhkarohkealla kuivan kelin rengasvalinnalla sateen kastelemalle radalle lähtenyt suomalaiskuljettaja laittoi kaiken osaamisensa peliin ja toi kilpurin tallitoverilleen neljännellä sijalla. Seitsemän kuukautta sitten edellisen kerran märällä pinnalla kilpaillut rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari oli tiukan paikan edessä ja onnistumista auttoi kanssakilpailijan aiheuttama kolari ja turva-auton saapuminen radalle. Välittömästi turva-auton poistumisen jälkeen Eskelinen toi auton kuljettajan vaihtoon ja aloitti jännittämisen mestaruustittelin suhteen.

Kolmannen peräkkäisen Portugalin ratamestaruuden edellisenä viikonloppuna varmistanut tallitoveri Cecar Campanico ajoi jälleen täydellisen suorituksen ja toi auton maalilipulle kolmanneksi nopeimpana Espanjan mestaruussarjan pisteitä keränneenä kuljettajana. Mestaruustaistelu meni kabinettipeliksi kun nopeammalla GT2-luokan autolla Open GT sarjaa ajanut Miguel Ramos oli koko kilpailun kolmanneksi nopein ja autokunta ja keräsi Espanjan mestaruuspisteitä sen verran, että nousi Eskelisen kanssa samoihin pisteisiin. Parasta aikaa tuomaristo lukee sääntökirjaa GT2- ja GT3-luokan autojen balanssin suhteen ja pohtii kummalle kuljettajalle titteli kuuluu. Eskelinen ei malta pysyä housuissaan odotellessaan kohtaloaan.

- Eilen tiimimme teki virheen ja sen seurauksena menetimme mestaruuspisteitä niin paljon, että nyt syödään kynsiä ja odotellaan miten meidän käy, Eskelinen raportoi kilpailupaikkakunnalta.

- Itse kilpailu oli todella vaikea. Kostea rata ja kuivan kelin renkaat eivät koskaan ole hyvä yhdistelmä ja nyt näytti siltä, että uhkapeli kannatti. Hoidin virheettömästi oman todella haastavan ajovuoroni ja kun tallitoverini Cecar Campanico teki myös samoin niin kilpailupäivä oli sen osalta täydellinen. Nyt häntä punaisena odotellaan tuomariston ratkaisua ja jännitetään miten meidän käy, sähköjäniksenä Barcelonan radalla nautinnollisia tunteita elävä Eskelinen jatkaa.

Mestaruustittelin kohtalosta on odotettavissa päätös lähitunteina.

Lopputulokset Spanish GT Montmelo (Barcelona), 12/12 osakilpailu: Top-3:
1. Miguel Ramos & Raffaele Giammaria, Chevrolet Corvette C6R GT2, 50,59.874
2. Alessandro Pier Guidi & Álvaro Fontes, Ferrari 430 GT2, +40,324sek
3. Cecar & Mikko, Team Nova Driver Audi R8 LMS Ultra GT3, +53,323sek

4.11.2012 - Mikko Eskelisestä Espanjan ratasarjan mestari - Suomalaisen autourheiluhistorian lisäksi tiimille myös hopeasija!

Highslide JSRata-autoilun vuosien 2008 ja 2009 sekä ralliautoilun vuoden 2010 Suomi Cup mestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 40, teki suomalaista moottoriurheiluhistoriaa saavuttaen autourheilu-uransa neljännen ja ensimmäisen kansainvälisen mestaruuden tänään Espanjan Barcelonassa ajetussa Spanish GT päätösosakilpailussa. Tänään palkintokorokkeen toiselle sijalle päättynyt kilpailu palkittiin, monen tunnin odotuksen jälkeen, Espanjan mestaruussarjan kirkkaimmalla mitalilla!

Pitkän autourheilu-uransa ehdottomasti henkisesti raskaimman kilpailun ajanut Eskelinen kylmäverisesti hallitsi hermonsa ja juhlisti hopeasijaa kuin voittoa. Kuitenkin sarjan hieman sekavan sääntöviidakon epäselvyyksien seurauksena mestaruustitteli ratkesi vasta kolme tuntia kilpailun jälkeen kun GT2-luokan autolla ajanut pahin kilpakumppani Miguel Ramos saavutti lopulta 16 mestaruuspistettä Eskelistä vähemmän. Tuomariston päätöksen myötä Eskelisen tallitoveri Cecar Capanico nousi hopealle ja samalla toi portugalilaiselle Team Nova Driver autourheilun ammattilaistiimille myös hopeasijan.

Kilpailukauden aikana Eskelinen saavutti kahdeksan palkintokorokesijaa kahdestatoista osakilpailusta ja teki samalla suomalaista autourheiluhistoriaa ollen historian ensimmäinen suomalainen kuka voittaa rata-autoilun Espanjan mestaruussarjan.

Mestaruuden selvittyä jyväskyläläisen riemulla ei ollut rajaa.

- Olen viikonlopun aikana elänyt koko tunneskaalan syvästä pettymyksestä ja epätoivosta aina hilpeään iloon sekä täydelliseen tyytyväisyyteen saakka. Kun tuomariston päätös ja lopullinen sarjatilanne tuli julki, en tiennyt miten päin olisimme olleet. Dramaattisten vaiheiden jälkeen on todella uskomattoman hienoa jälkeen päättää kilpailukausi tavoitteiden mukaiseen tulokseen, Eskelinen juhlii.

- Koskaan ei voi riittävästi kiittää kaikkia niitä tahoja, jotka ovat olleet tämän vauhdikkaan ja menestyksekkään kauden aikana vauhdissani mukana. Lämmin kiitos niin yhteistyökumppaneille kuin Team Nova Driver tiimille sekä ennen kaikkea kaikille autourheilun ystäville, jotka ovat kannustaneet ja tukeneet kauden aikana. On mahtavaa tehdä suomalaista autourheiluhistoriaa ja olla ensimmäinen, jonka nimi kirjoitetaan historian kirjoihin. Iso kunnia tästä mestaruudesta kuuluu tallitoverilleni Cecar Campanicolle, jonka jäätävä kokemus oli tiimimme menestyksemme avain, hyräilee Eskelinen uransa neljännelle mestaruudelle.

Spanish GT lopullinen sarjatilanne 12/12 osakilpailua, top-5:
1. Mikko Eskelinen, 159 pistettä
2. Cesar Campaniço, 145 pistettä
3. Miguel Ramos, 143 pistettä
4. Alvaro Fontes, 140 pistettä
5. Francesc Gutiérrez, 138 pistettä
=. Luis Villalba, 138 pistettä

 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi