Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Elias Niskanen - SuperCars GT4 Iberia ratasarjan mestari Luka Nurmi - Ferrari Challenge Maailmanmestari Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Kausi 2009: Rata-SM GT3 Nordic & Valikoituja ralleja

Ajankohta
Kilpailupaikkakunta
Raportti
22-24.01. Arctic Lapland Ralli, Rovaniemi Raportti
08-09-05.
Botnia Race, Jurva
16-17.05.
SM Ahvenisto, Hämeenlinna
13-14.06.
SM Alastaro
27-28.06.
SM Pärnu, Viro
25-26.07.
SM Vauhtiajot, Seinäjoki
08-09.08.
SM Botniaring, Jurva
05-06.09.
SM Ahvenisto, Hämeenlinna
16-18.10.
ADAC GT Masters, Saksa
21-22.11
Paul Ricard, Ranska


Kilpailukauden 2009 videot:
- Arctic Lapland Rally 2009 - Incar EK 1
- Arctic Lapland Rally 2009 - Incar EK 7
- Arctic Lapland Rally 2009 - Incar EK 8
- Lamborghinin äänimaailmaa...
- Incar Englannin tutustumisjaksolta 2009
- Lamborghini testit Englannissa 2009
- Lamborghini ensitestit Alastarossa 2009
- Rata SM Ahvenisto fiilisvideo 2009
- Rata SM Ahvenisto incar kisakooste 2009
- Jyväskylä SM-asfalttisprint - Shakedown
- Jyväskylä SM-asfalttisprint - Kisakooste
- Rata SM Alastaro lähtö 1 incar kisakooste
- Rata SM Pärnu kisakooste 2009
- Rata SM Seinäjoki kisakooste 2009
- Rata SM Botniaring kisakooste 2009
- Race of Porvoo kooste 2009
- Rata SM Ahvenisto kooste 2009
- ADAC GT Masters runkitilanne 2009
- Paul Richard GT3 kooste 2009

2.1.2009 - Rata-autoilun Suomenmestari Mikko Eskelinen avaa kilpailukautensa Arctic Lapland rallissa

Highslide JSPikipinnalla ajettavan rata-autoilun SM-sarjan toukokuista avausta odotellessa hallitseva rata-autoilun Super Touringin suomenmestari Mikko Eskelinen ottaa varaslähdön uuteen kilpailukauteen ralliautoilun vauhdikkaasta maailmasta. GTM Motorsportin väreissä ajavaa Eskelistä ja MM-tasolta tunnettua kartanlukijaansa Risto Pietiläistä odottaa tammikuun neljäntenä viikonloppuna Rovaniemen ympäristössä ajettava kaksipäiväinen luminen seikkailu, perinteikäs Arctic Lapland ralli.

– Rata-autoilun SM-sarjan avauskilpailua ja mestaruustittelin puolustusta odotellessa on Napapiirillä hyvä käydä ylläpitämässä ajotaitoja sekä tietysti nautiskelemassa Lapin eksoottisesta taiasta. Elämysmatka kilpailu ei suinkaan minulle ole vaan haluan kehittyä myös ralliauton ratin takana ja siksi uskon MM-sarjasta Harri Rovanperän viereltä tutun Risto Pietiläisen edesauttavan minua tavoitteessani, kertoi Eskelinen.

– Valmistautuminen kilpailuun on alkanut jo reilu kuukausi sitten. Mitsubishi Lancer Evolution VI ralliautomme on tiimimme toimesta huolellisesti läpikäyty ja teippaus yhtenäistetty GTM Motorsportin muiden kilpa-ajoneuvojen värimaailmaan. Olemme myös ehtineet ajaa ensimmäiset testit, joissa saimme jälleen kerran huomata kuinka erilainen ralli on rata-autoilusta - Radalla autoa on ajettava keula edellä kun rallissa passiivilukoin varustettua autoamme on vietävä ns. ovi edellä. Testit olivat onnistuneet ja hauskaa meillä oli niin kabiinissa kuin sen ulkopuolella, Eskelinen jatkoi.

GTM Motorsportille Arctic Lapland rallin tavoite on ajaa pitkä kaksipäiväinen kilpailu maaliin ja samalla vauhtia erikoiskokeelta toiselle nostaen. Ennen rallia edessä on vielä kaksi testipäivää.

– Perinteikäs Arctic Lapland ralli on todennäköisesti kilpailukautemme ainoa ralli, sillä sen jälkeen tiimimme kääntää katseet kohti keväällä alkavaa ratakautta, jossa tavoitteenamme on mestaruustittelin menestyksekäs puolustaminen, Eskelinen kertoi suunnitelmistaan.

21.1.2009 - Rata-autoilun Suomenmestari Mikko Eskelinen uhkuu menohaluja Arctic Lapland rallissa - Tavoitteena olla kilpailun nopein ratakuljettaja

Highslide JSHallitseva rata-autoilun Super Touring luokan Suomenmestari Mikko Eskelinen, 36, ajaa autourheilu-uransa kolmannen rallin perjantaina alkavassa Arctic Lapland rallissa. Tasan vuosi sitten ralliuransa avauskilpailun samaisessa rallissa ajanut Eskelinen suuntaa Rovaniemen ympäristössä ajettaville huippunopeille erikoiskokeille tavoitteenaan olla kilpailun nopein ratakuljettaja. Vastaansa Eskelinen saa rata-autoilun kovat kehäketut kuten Jyrki Järvilehdon, Mika Häkkisen ja Maranellon suuren orin Kimi Räikkösen.

– Arctic Lapland ralli on todennäköisesti ainoa ralli jonka tänä vuonna ajan - muuten kilpailukausi vierähtää täysin ratahommissa. Tästä Napapiirillä ajettavasta kilpailusta on tulossa erinomainen tapa aloittaa kilpailukausi ja muutenkin päästä reilun kolmen kuukauden kilpailutauon jälkeen takaisin moottoriurheilun pariin, Eskelinen kertoo.

– Rovaniemellä opettelen rallin salaisuuksia tiimimme GTM Motorsportin Mitsubishi Lancer Evolution VI ralliautolla ehkäpä parhaimman mahdollisen opettajan kanssa. Kartturina minulla on Harri Rovanperän pitkäaikainen II-kuljettaja Risto Pietiläinen, jonka tietotaito ralliautoilusta on osoittautunut korvaamattomaksi. Tavoitteeksi olen asettanut Formulamiesten rallivauhtiin vastaamisen - tyytyväinen olen jos maalilipulla asfalttipinnan erikoismiehet ovat takanani, Eskelinen jatkoi.

Huippunopea tiestö ei anna mitään anteeksi

Vaikka toista kertaa Napapiirin rallipolkuja valloittamassa oleva Eskelinen puhkuu menohaluja, aiheuttaa erikoiskokeiden nopeus sekä niiden reunuksilta puuttuvat lumipenkat päänvaivaa. Oman mausteensa soppaan tuo ralliautoilun luonne, jossa autoa pitää viedä sivuluisussa - toisin kuten rata-autoilussa.

– On tämä huimaa hommaa. Rallireitiltä löytyy lukuisia mutkia, joihin tullaan niin lujaa kuin ralliautomme kulkee - ja ne mutkat voi kartturini mukaan ajaa ilman, että jalka nousee kaasulta. Nämä on niitä kohtia pikataipaleilla, joilla erot syntyy. Mutta antaako sielu periksi nostaa jalan kaasulta tietäen ettei niin saisi tehdä, pohdiskeli Eskelinen dilemmansa kanssa.

– Liikaa jos lähtee herkuttelemaan niin siinä saattaa käydä samalla tapaa kuin vuosi sitten kävi jolloin ralliautoilun debyyttikilpailuni päättyi toisen pikataipaleen maalipäässä olleeseen tiukkaan mutkaan. Pieni ajovirhe ja syvä oja kutsui keskeytysilmoituksen arvoisesti. Tämä ei saa tänä vuonna toistua, Eskelinen jyrähti itselleen.

Kuluneen talven aikana GTM Motorsport on huolellisesti valmistautunut kilpailuun. Auto on tiimin mekaanikkojen toimesta läpikäyty ja Eskelinen on kahteen kertaan ajanut testiä sekä hakenut kokemusta sivuluisussa ajamisesta. Kaikki on valmista tulevaan koitokseen.

– Tiimimme jäsenet kuten Pikku-Matti Hänninen ja Harri Koskela ovat tehneet uskomatonta työtä automme ympärillä - siitä kiitos heille. Enää ei puutu kuin se, että perjantaina laitamme kaasuläpän auki ja alamme nauttia Tunturirallin eksoottisesta taiasta, Eskelinen suunnitteli.

Arctic Lapland ralli käynnistyy perjantaina klo 12. Mikko Eskelinen ja Risto Pietiläinen kilpailevat lähtönumerolla 65.

24.1.2009 - Mikko Eskelinen keskeytti kaksi kertaa Arctic Lapland rallissa - Tekninen vika pilasi Napapiirillä ajetun kilpailun

Highslide JSRata-autoilun hallitsevan Suomenmestarin Mikko Eskelisen autourheilu-uran kolmas ralli ei sujunut ennakko-odotuksien mukaisesti. GTM Motorsportin Mitsubishi Lancer Evolution VI ralliauton kulmavaihde ei kestänyt arktisen rallin olosuhteita jättäen Eskelisen ja hänen kartanlukijansa Risto Pietiäisen molempina kilpailupäivinä rallin reitille. Keskeytyshetkellä GTM Motorsportin kuljettajakaksikko piti hallussaan Suomi Cupin neljättä sijaa.

– Harmillista, että ralliautomme voimansiirto ei kestänyt sille asetettuja rasitteita. Olisi ollut todella hieno saada ajaa kaksi kokonaista kilpailupäivää ja sitä kautta opiskella lisää ralliautoilun erittäin viehättävää maailmaa - Varsinkin kun vierelläni istui ehkäpä paras mahdollinen ajo-opettaja ja kartanlukija Risto Pietiläinen, kertoi viisi ongelmatonta erikoiskoetta koko kilpailun aikana ajanut Eskelinen.

Eskelinen aloitti kilpailun ollen kahden erikoiskokeen jälkeen hienosti Suomi Cupin kärkikuljettajien vauhdissa. Kuitenkin kolmannella pikataipaleella tekniikka puuttui peliin ja kilpailu oli jätettävä ensimmäisen kerran kesken. Illan aikana GTM Motorsportin huoltotiimi yhdessä PrintSport Racingin kanssa korjasi vian ja Eskelinen jatkoi kilpailemista Super Ralli säännön turvin. Vika kuitenkin uusiutui toisen kilpailupäivän neljännellä erikoiskokeella ja kilpailu oli jälleen jätettävä kesken.

– Viiden ongelmattoman pikataipaleen erikoiskoeaikamme olivat todella rohkaisevia. Olen ralli-urani aikana ajanut nyt noin kymmenen pikataivalta ja tällä kokemuksella pystyn vastaamaan samoja aikoja mitä esimerkiksi Formulamiehet samoilla pikataipaleilla ajoivat. Keskeytyksestä huolimatta vauhtinälkä jäi mukavasti kurnimaan ja tästä on hyvä alkaa odottelemaan toukokuista ratakauden avausta, Eskelinen jatkoi.

Lopputulokset Arctic Lapland ralli, Suomi Cup, top-3:
1. Ilkka Kurkela & Mikko Kurkela, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, 2.12.29,1
2. Janne Eronen & Toni Tamminiemi, Subaru Impreza WRX STi, +1.10,2sek
3. Mattias Therman & Janne Perälä, Mitsubishi Lancer Evolution VI, +4.29,6sek
----
kesk. Mikko Eskelinen & Risto Pietiläinen, Mitsubishi Lancer Evolution VI, kulmavaihteen rikkoontuminen

2.3.2009 - Mikko Tiainen GTM Motorsportin BMW 320si rata-autolla Ruotsin Caran Cupiin - Eskelinen tähyää GT-luokan kilpuria

Highslide JSRäväköitä otteita rata-autoilun Super Touring luokassa vuonna 2008 esittänyt Mikko Tiainen on tehnyt sopimuksen hallitsevan rata-autoilun Suomenmestarin, GTM Motorsport Mikko Eskelisen kanssa. Tiainen ajaa kaudella 2009 Ruotsin STCC rata-autoilun kuninkuusluokan yhteydessä ajettavassa Caran Cupissa Eskelisen Suomen ja Viron Super Touring -mestaruuksiin kuljettaneella BMW 320si kilpurilla. Kilpailukaluston vuokraus mahdollistaa jyväskyläläiselle siirtyä GT-luokan kilpurin ohjaimiin.

– Talven aikana kartoitimme vaihtoehtoja ja osaset alkoivat loksahdella paikoilleen kun hyvä ystäväni ja nopea kilpakumppani Mikko Tiainen kiinnostui automme vuokrauksesta Ruotsin ratasarjaan. Koska Ruotsin kisat menevät pahasti Suomen kisojen kanssa päällekkäin, jouduimme hylkäämään ajatuksen puolustaa Suomenmestaruutta samalla autolla ja näin avautui mahdollisuus siirtyä GT-luokkaan ja katsastella Euroopasta sen luokan kulkuneuvoja, Eskelinen kertoo.

– GTM Motorsportin BMW 320si on teknisesti erinomaisessa kunnossa ja se on Tiaisen osaavissa käsissä varmasti erittäin kilpailukykyinen laite. Parasta aikaa Tiainen käy samaa mestaruuteen vienyttä harjoitusohjelmaa lävitse mitä minä vuosi sitten tein. On halvempaa keventää itsestään painoa kuin ottaa sitä autosta pois. Kuljettajan käytyä PrintSportin toimitiloissa sijainneessa lahjomattomassa puntarissa voitiin passittaa Tiainen Thaimaan lämpöön treenaamaan kuntoa ja valmistautumaan tulevaan koitokseen. Seitsemän kiloa pitäisi ukosta saada pois, jotta päästäisiin ideaaliseen minimipainoon, Eskelinen jatkaa.

Tiaisen huollosta Ruotsin mantereella vastaa Mika Rönnbergin ja Martti Monton pyörittämä suomalainen ammattitiimi. Tiainen lähtee Ruotsin ratasarjaan haastajan roolissa.

– GTM Motorsportin BMW 320si on edelleen yksi pohjoismaiden nopeimpia STCC-luokan autoja - siitä todisteena on Eskelisen erinomainen suoritustaso neljä kuukautta sitten Itävallassa ajetussa Euroopan mestaruuskilpailussa. Olen erittäin tyytyväinen syntyneeseen sopimukseen ja siihen, että kilpailukalustosta menestyminen tuskin jää kiinni, Tiainen kertoo.

– Lähden haastamaan naapurivaltiomme kivenkovat ratamiehet sillä millä me suomalaiset olemme maineemme ansainneet - Sisulla, Tiainen tietää.

Ruotsin mestaruussarjan osakilpailut
- 01-02.05.2009 - Mantorp Park
- 22-23.05.2009 - Karlskoga
- 05-06.06.2009 - Göteborg City Race
- 26-27.06.2009 - Ring Knutstorp
- 10-11.07.2009 - Falkenbergs Motorbana
- 14-15.08.2009 - Karlskoga
- 28-29.08.2009 - Vålerbanen (Norja)
- 11-12.09.2009 - Ring Knutstorp
- 25-26.09.2009 - Mantorp Park

13.03.2009 - Mikko Eskelinen auto-ostoksilla Englannissa - Mestarin Haaviin tarttui legendaarinen GT-luokan Lamborghini

Highslide JSHallitseva rata-autoilun Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ei toukokuussa alkavalla rata-autoilun kilpailukaudella puolusta saavuttamaansa Super Touringin Suomenmestaruutta. Debyyttivuonnaan ryminällä Suomen moottoriurheilutähdistöön noussut Eskelinen tiiminsä GTM Motorsportin kanssa vaihtavat autoa ja luokkaa - Edessä häämöttää kilpailukausi legendaarisella Lamborghinilla. Päätös kilpailukalustoon vaihtoon ja uuteen haasteeseen syntyi helposti.

– Palaset loksahtelivat kohdalleen kun hyvä ystäväni Mikko Tiainen vuokrasi BMW 320si mestaruusautoni taistellakseen menestyksestä Ruotsin Caran Cupissa. Ja koska myös en koennut mielekkääksi ajaa jo voitettua sarjaa, päätin etsiä uusia haasteita. Sellainen löytyi Englannin Liverpoolista, jossa nyt olemme noutamassa autoa ja tutustumassa sen saloihin, raportoi Eskelinen uuden Lamborghininsa viereltä.

– Ensimmäisen kerran otan tuntumaa uuteen autooni tulevana viikonloppuna ja sitä jatketaan tiiviin testityön merkeissä Suomessa välittömästi kun lumitilanne antaa siihen mahdollisuuden. Vuosi sitten olimme lähestulkoon samassa tilanteessa ja nyt on tarkoitus jatkaa samalla menestyksekkäällä linjalla, Eskelinen jatkaa.

GTM Motorsportin Lamborghinin toimivuudesta niin kilpailujen aikana kuin niiden välissä vastaa tuttuun edellisvuoden menestyksekkääseen tapaan lievestuoreelainen autourheiluyritys PrintSport Racing.

15.03.2009 - Mikko Eskelinen Lamborghinilla rata-autoilun SM-sarjan GT3 Nordic luokaan - Englannissa ajetut ensitestit herätti mestarin talviunilta

Highslide JSJyväskyläläinen Mikko Eskelinen saalisti rata-autoilun debyyttivuonnaan Suomenmestaruuden Super Touring -luokassa. Nyt toukokuussa käynnistyvässä uudessa ratakaudessa Eskelinen GTM Motorsport tiiminsä kanssa taluttavat GT3 Nordic -luokan lähtöviivalle todellisen urheiluauton, Lamborghini Gallardon.

Kuluneen viikonlopun aikana Eskelinen tiimipäällikkönsä, PrintSport Racingin Eero Räikkösen ja päämekaanikkonsa Ville Uusitalon kanssa testasivat uutta kilpailukalustoa Englannissa. GTM Motorsportin henkilökunta huokui tyytyväisyyttä ensikokemuksensa jälkeen.

– Huikea on italialainen ratahärkä. Tehoa on tuplamäärä kaudella 2008 Super Touringin mestaruuden tuoneeseen BMW 320si rata-autoon verrattuna ja kiihtyvyys niin lähdöissä kuin varsinkin vitos- ja kutosvaihteella kiihdytettäessä ovat jotain mitä ei sanoin voi kuvailla.

Maisema vaihtuu tarpeen vaatiessa yli 300km tuntivauhdilla, joskaan Suomen syheröisillä radoilla huippunopeuteen emme tule yltämään, Eskelinen kertoo.

– Uusi automme on valmistunut vuosi sitten ja sillä on ajettu vain neljä menestyksekästä kilpailua Brittein GT-luokassa. Toukokuussa käynnistyvällä kilpailukaudella tarkoituksenamme on pitää niin kilpuri kuin sitä ohjastava kuljettaja voittojen tiellä, tiimipäällikkö Eero Räikkönen jatkaa.

Valmistautuminen ratakauteen on jo alkanut

Vuosi sitten GTM Motorsportilla oli edessä uusi haaste - Ruotsista rantautuneella rata-autolla piti saavuttaa Suomenmestaruus. Ympyrä sulkeutui syyskuussa kun tavoite täyttyi ja nyt Eskelinen tiiminsä kanssa aikoo tallata samaa menestyksekästä polkua Englannista kotiutuvan Lamborghinin ratissa. Eskelinen ei karsasta ajatusta toisesta peräkkäisestä menestysvuodesta.

– Vuosi sitten keitimme mestaruuden reseptillä, joka vaati jokaiselta tiimimme jäseneltä kovaa työtä niin kilpailuissa kuin erityisesti niiden väliaikoina. Tänä vuonna aiomme jatkaa samalla linjalla, sillä tavoitteemme on asetettu vain ja ainoastaan jokaisen kilpailun palkintokorokkeelle, Eskelinen kertoo.

– Aloitamme Lamborghinin kotimaisen testityön välittömästi kun lumitilanne Suomen radoilla sen sallii ja olla sitä kautta hereillä kun kisakausi toukokuun kolmantena viikonloppuna Hämeenlinnan Ahvenistolla pyörähtää käyntiin. Rata-SM -sarjan lisäksi tarkoituksenamme on mitata vauhtiamme myös muutamalla kansainvälisellä kilpailulla, Räikkönen jatkaa.

13.04.2009 - Krokotiilipukuinen ratahärkä Lamborghini Gallardo laittoi mestarin nöyräksi - Mikko Eskelisen uudesta Rata-autoilun SM-sarjan kilpurista ei teho lopu kesken

Highslide JSHallitsevan rata-autoilun Suomen sekä Viron mestarin, jyväskyläläisen Mikko Eskelisen taival kohti alkavan ratakauden tavoitetta on alkanut. GTM Motorsportin ykköskuuma kuljettaja on pääsiäistä ennen ottanut ensimmäisen kerran Suomen moottoriurheiluradalla tuntumaa uuteen kilpailukalustoonsa ja todennut kuinka 535 hevosvoimaa vie miestä. Eskelinen ja koko GTM Motorsportin henkilökunta olivat kuin kuuluisia Hangon keksejä uuden hopeanuolen äärellä.

- Alastaron moottoriradalla ajetut ensitestit olivat aluksi järkytys ja lopuksi syvä nautinto. Viisilitrainen V10 moottori tuottaa tehoa niin järkyttäväksi ettei sitä aluksi pystynyt ymmärtämään saatikka pitämään aisoissa. Homma alkoi helpottua kun pääsimme juonesta kiinni, kertoi ratahärkää kesyttänyt Eskelinen, jonka testityötä haittasi aiemmin Endurossa rikkoontunut ja sittemmin kipsattu ranne.

- Tiivis testiohjelma jatkuu jo tulevana keskiviikkona ja torstaina, jolloin haemme optimaalisia säätöjä sekä ennen kaikkea vauhtia Suomen syheröisille radoille. Jo nyt Englannin ratasäädöillä kilpurini käyttäytyy todella loogisesti ja on vakaa ajettava. Katsotaan jos testeissä löydetään uusia juonia arvokkaiden kymmenysosasekuntien kutistamiseksi kierrosajoissa, Eskelinen jatkoi.

Ensiesiintyminen American Car Showssa

Helsingin messukeskuksessa järjestetyssä, perinteikkäässä American Car Showssa GTM Motorsportin Lamborghini Gallardo koki ensiesiintymisen uudessa krokotiilin nahkaisessa ulkoasussaan. Näyttelyvieraiden ihailtavana ja myös esimerkiksi Fordin tehdastiimin Mikko Hirvosen kylmätestattavana ollut tulevan SM-ratakesän yksi seuratuimmista kulkuneuvoista oli viikonlopun aikana yksi kuvatuimmista kohteista - kisatytöillä ja ilman.

- GTM Motorsportin mekaanikot olivat koko viikonlopun ajan tekemässä PR-työtä esitellen niin tiimiä ja sen kulkuneuvoa kuin rata-autoilun SM-sarjaa. Ykköskuumaa Eskelistä ei messuilla nähty hänen ollessa säätämässä ranteessaan olevan kipsin asentoa vastaamaan Lamborghinin ohjauspyörän kulmaan. Se kuvastaa kuinka tosissaan niin GTM Motorsport kuin ennen kaikkea Mikko Eskelinen on meidän janotelssamme rata-autoilun toista peräkkäistä Suomenmestaruutta, kertoi tiimin kilpailuinsinööri Eero Räikkönen.

23.3.2009 - Italialainen ratahärkä saapunut uuteen kotiinsa

Highslide JS
Mikko Hirvonen kylmätestasi GTM Motorsportin Lamborghinia American Car Showssa
Reilu viikko sitten Englannissa uuden suomalaisen isännän saanut Rata-autoilun SM-sarjan GT3-luokan Lamborghini Gallardo on rantautunut Suomeen. Rahtina viikon saarivaltiosta Jyvässeudulle kotiutunut todellinen urheiluauto on voitu bongata PrintSport Racingin kotisivujen webcamista.

Toukokuussa alkavalla rata-autoilun SM-sarjan kilpailukaudella Mikko Eskelisen mestarillisten ranteiden liikkeitä noudattava Lamborghini tulee seuraavan kuuden viikon aikana saamaan uuden visuaalisen ilmeen. Myös Eskelinen yhdessä PrintSport Racingin kanssa tulevat välittömästi lumitilanteen niin salliessa aktiivisesti ulkoiluttamaan uutta voimanpesäänsä.

18.4.2009 - Mikko Eskelinen hurjassa tuloskunnossa - Suomenmestari kiersi Alastaron radan lähes kolme sekuntia rataennätystä ripeämmin!

Highslide JS
 
Highslide JS
Tasaiset kierrosajat palkittiin lopulta epävirallisella rataennätyksellä
 
Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen antoi positiivisen tulosvaroituksen perjantaina Alastarossa ajetuissa kevään toisissa testeissä. Krokotiilipukuista Lamborghini Gallardoa toukokuussa alkavassa rata-autoilun SM-sarjassa ohjastava Eskelinen pysäytti kellot 2,879 sekuntia virallista rataennätystä ripeämmin. Koska kyseessä oli epävirallisissa olosuhteissa eli harjoituksissa rikottu ennätys, ei virallisen ennätyksen haltijaa, vuonna 2008 Dodge Viperillä Alastaron kilpailun aika-ajoissa ajanutta Indrek Seppin nimeä pyyhitä ennätysten kirjoista pois - ainakaan vielä.

Harjoitusjakson edistymiseen niin Mikko Eskelinen kuin koko hänen GTM Motorsport tiiminsä olivat todella tyytyväisiä.

- Saimme kaiken ja vähän myös enemmän mitä testeistä olimme hakemassa. Opeteltiin uuden auton metkuja ja saatiin riittävästi tärkeitä testikilometrejä alle - Ja mikä tärkeintä, vauhtimme oli alusta asti tasaisen nopeaa. Päivän kruunasi huippunopea kierrosaika, joka oli enemmän kuin lupauksia herättävä, kertoi Eskelinen.

- Näin paljon downforcea omaavan auton maksimaalisen suorituskyvyn löytäminen ja sillä tasolla jatkuva ajaminen ei ole helppoa. Mestari jälleen todisti ettei hänen vauhtinsa ole sattumaa ja vaikka testipäivämme päättyi hieman ennen aikaisesti tekniseen vikaan, olemme enemmän kuin tyytyväisiä nykyiseen kehityssuuntaan, jatkoi Eskelisen kilpailuinsinööri Eero Räikkönen.

GTM Motorsport jatkaa valmistautumista tulevaan kuumaan ratakesään jo tulevalla viikolla Jurvan Botniaringin radalla.

GTM Endurance team valmistautuu kisakauteen

Kausi 2008 meni GTM Endurance teamilta hieman mollivoittoisesti. Edellisen talven aikana rajuja muutoksia kokenut auto ei pääsyt lastentaudeistaan eroon missään vaiheessa kautta 2008. Koko kausi päättyi viimeisessä kilpailussa ironisesti kone rikon saattelemaan keskeytykseen ensimmäisen ajovuoron päätteeksi! Tällainen kausi saattaisi viedä motivaation harrastajilta, mutta! GTM Endurance ryhmä, Pikku-Matti, Harri, Isto ja Mika T, ei tunne termiä luovuttaminen joten katseet suunnattiin hetimiten kauteen 2009!

Talven 2008-2009 aikana GTM Endurance BMW sai nokalleen uuden Pohjanperän Teuvon rakentaman voimanlähteen. Autoa kehitettiin myös alustan osalta uusien iskunvaimentimien tuomien etujen mukaiseksi. Toki nämäkin muutokset olivat siinä määrin mittavia että ahkera Endurance team uhrasi talven vapaa-ajastaan ison osan teamille.

GTM:n ykköskuljettaja Mikko Eskelinen kun suuntasi Alastaroon GT-3 kilpurinsa testeihin huhtikuun alussa oli myös Endurance BMW valmiina ensimmäisiin ”mutteri testeihin”. Kahden päivän testien aikana BMW:stä saatiin mutterit ja vuodot kireälle ja auto oli valmis kauden 2009 haasteisiin. Näiden kahden päivän aikana GTM Motorsport ennätti hieman jo kellottamaan kuljettajien nopeusjärjestystä uuden kauden kynnyksellä. Miellyttävänä yllätyksenä huomattiin että, Harri oli salaa nostanut vauhtiaan talven aikana. Harri oli koko Endurance ryhmän nopein ja antoi ajattelemisen aihetta muille kisakuljettajille.

- Olen talven aikana käyttänyt samoja harjoitus metodeja kuin formula 1 kuljettajamme maailmalla. Nykyajan huippukuskit käyttävät simulaattori harjoittelua ajotuntuman säilyttämiseksi ajokauden ulkopuolella. Mietin että jos näin tekevät huippukuljettajat niin miksen minäkin – Ja uskokaa pois paljon on ajettu, kysykää vaikka vaimolta!, Valotti itsekin vauhtiinsa yllättynyt Harri Koskela.

Jo seuraavana viikonloppuna GTM Endurance ryhmä suuntasi uudelleen Alastaroon. Tämän päivän tärkein ja ainoa tavoite oli ajoharjoittelu ja kierrosaikojen parantaminen kaikkien kuljettajien osalta. Erittäin tuulisessa ja viileässä kelissä GTM ryhmä pääsi harjoittelemaan noin seitsemän tunnin ajan. Kuljettajien ajosuorituksia tarkkailtiin ja kellotettiin niin kierrosaikaa kuin myös sektoriaikoja. Päivän tuloksena koko GTM Endurance ryhmä ajoi 0.5 sekunnin sisään toisistaan ja kaikki olivat 1.33 puolella Alastaron ratakierroksella.

-Tämän paremmin ei testijakso voisi päättyä. Pelit kulkee ja äijät ovat nopeita. Tästä on luvassa hyvä kausi jos kaikki taivaan merkit on vain kohdallaan… tai ainakin toivottavasti eri tavalla kuin viime vuonna!, tyytyväisyyttä uhkuva Pikku-Matti Hänninen summasi testien jälkeen.

Alastaron reissujen jälkeen GTM Endurance osasto sulkeutui talliinsa viimeistelemään kalustonsa ja kuljettajansa ensimmäistä kilpailua varten joka ajetaan 25.4. Jurvassa.

09.05.2009 - Mikko Eskelinen avasi kilpailukauden voitolla - testikilpailu Botnia Race mestarin hallintaa

Highslide JSHallitseva rata-autoilun Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen on valmis viikon päästä alkavaan rata-autoilun SM-sarjaan. Testikilpailuna Jurvassa ajettu kansallinen Botnia Race oli mestarin hallintaa aina harjoituksista aika-ajoihin ja kahteen kilpailulähtöön saakka. Eskelinen ja hänen GTM Motorsport tiiminsä olivat erittäin tyytyväisiä testikilpailun antimiin.

- Ensimmäinen voitto krokotiilinnahkaisella Lamborghinilla maistuu todella hyvälle. Olimme koko kilpailun ajan niin kanssakilpailijoitamme kuin jopa Formuloita nopeampia. Se kertoo sen, että tiimimme on tehnyt kotiläksynsä oikein, hyräili Eskelinen tyytyväisyyttään.

- Erityisen ilahtunut olen siitä, että hallitsimme vaativat olosuhteet erinomaisesti. Tiimimme on oppinut uuden auton niksit erittäin hyvin ja tiiviin testiohjelman myötä olemme saaneet auton säädöt sovitettua sopivaksi ajotyylilleni, Eskelinen jatkaa.

Huolimatta lupaavasta lopputuloksesta mestarin veri punnitaan ensimmäisen kerran GT3 luokassa tulevana viikonloppuna Ahveniston moottoriurheilupyhätössä kun rata-autoilun SM-sarja alkaa. Eskelinen lupaa tosissaan taistella kilpailuviikonlopun voitosta.

- Niin minulla kuin koko GTM Motorsport tiimillämme on erinomainen fiilis - Auto toimii kuin kello ja tiimi on koko kevään testijakson ajan tehnyt virheetöntä työtä. Edessämme on huippukova SM-sarja ja töitä tavoitteidemme saavuttamiseksi tulemme tekemään hartiavoimin. Yrityksestä se ei ainakaan tule jäämään kiinni, Eskelinen lupaa.

Aika-ajojen tulokset:
1. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 1:19,401
2. Markki Hietamäki, Lamborghini Gallardo, +4,172sek
3. Olli Virtanen, BMW M1, +7,732sek

Kilpailun tulos:
1. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 14:43,021
2. Markku Hietamäki, Lamborghini Gallardo, +22,911sek
3. Olli Virtanen, BMW M1, +1.06,864sek

15.5.2009 - SM-ratakausi alkaa - Mikko Eskelisen ajatuskuplissa GT3-luokan Suomenmestaruus

Highslide JSRata-autoilun SM-sarja pyörähtää käyntiin tulevana viikonloppuna Hämeenlinnan Ahveniston moottoriurheilupyhätössä, jossa niin mestarit kuin uusiksi mestareiksi aikovat aloittavat kuuden osakilpailun ja 12 kilpailulähdön mittaisen ratasirkuksen.

Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen starttaa alkavaan ratasarjaan kokonaan uusista lähtökohdista kuin vuosi sitten, jolloin hän keltanokkana debytoi suomalaisen pikipinnan arvokkaimmassa mestaruussarjassa. Vuosi 2008 muistetaan Eskelisen voimannäytteenä hänen ajaessa suvereenisesti Suomen ja Viron ratamestareiksi.

Nyt Eskelisen edessä on uudet askelmerkit hänen istahtaessa GT3 -luokan krokotiilinnahkaisen Lamborghini Gallardon ratin taakse tarkoituksenaan saalistaa toinen peräkkäinen Suomenmestaruus. GT3 -luokka on rata-autoilun SM-sarjan pääluokka ja siinä kilpailee yhteensä kahdeksan autokuntaa mukaan lukien kansainvälistä menestystä saavuttanut Markus Palttala ja Pertti Kuismanen. Eskelinen istahtaa urheiluautonsa taakse kotiläksyt huolellisesti suoritettuina.

- Tätä viikonloppua on odotettu lähes puoli vuotta, joista viimeiset kaksi kuukautta on ollut erittäin intensiivistä opiskelua uuden GT3 -luokan kilpurin salaisuuksiin. Käytössäni on nyt lähes puolet enemmän hevosvoimia kuin vuosi sitten ja sen seurauksena olen joutunut opiskelemaan kuinka autoa viedään huippukovassa kyydissä. Odotukset alkavalle kilpailukaudelle ovat korkealla, Eskelinen raportoi.

– Lauantaina kilpailukauden ensimmäisessä kilpailussa lähtöviivalla on kahden Lamborghinin lisäksi kaksi Ferraria ja neljä Porschea. Kilpureiden yhteenlaskettu hevosvoimamäärä on reilusti yli 5000 ja niiden aiheuttama murina varmasti laittaa hymyilyttämään kun ensimmäisen kerran ruutulippu heilahtaa. Meillä on alkamassa huikea kilpailukausi, Eskelinen jatkaa.

GT3 seuratuin rataluokka

Vuosi sitten GT3 -luokassa kilpaili vain kourallinen kuljettajia ja vähäisen osallistujamäärän seurauksena todelliset urheiluautot jäivät silloisen pääluokan, Eskelisen valloittaman Super Touringin varjoon. Nyt roolit ovat vaihtuneet GT3 -luokasta tuli Rata SM-sarjan pääluokka.

Kilpailuviikonloppu alkaa perjantaina ajettavilla harjoituksilla jatkuen lauantaina kurvailtaviin kahteen aika-ajoon sekä yhteen tunnin mittaiseen lähtöön. Sunnuntaina edessä on vielä toinen tunnin mittainen startti. Kilpailuissa on pakollinen kuljettajan vaihto tai jos kilpailija ajaa itsekseen, on hänen käytävä varikkokäynnin aikana autonsa ulkopuolella. Kilpailulähtöjen lisäksi SM-pisteitä jaetaan aika-ajojen sijoitusten perusteella. Eskelinen tietää avaimet menestykseen.

– Vuosi sitten voitimme puolet ajamistamme kilpailulähdöistä ja saimme runsaasti bonuspisteitä ajamistamme hyvistä aika-ajosuorituksista. Samalla taktiikalla lähdetään ja maalilipulle tähdätään jokaisessa kilpailussa. Pitkässä sarjassa on erittäin tärkeää jokaisessa lähdössä taistella palkintokorokkeesta ja sitä kautta hyvistä SM-pisteistä. Tyhmiä virheitä pitää pystyä välttämään ja muistaa, että mestaruuksia ei voiteta esimerkiksi ensimmäisen mutkan ruuhkassa, Eskelinen tietää.

– Autoni toiminnallisuudesta vastaava laukaalainen PrintSport Racing on jälleen kerran tehnyt esimerkillistä työtä uuden kilpurini kanssa. Kevättesteissä Lamborghini Gallardoni on saatu säätöihin ja tiimi on muutenkin päässyt samalle viivalle automme kanssa. Nyt ei enää puutu kuin että kuljettaja laittaa ison vaihteen silmään ja lähtee nautiskelemaan vauhdin hurmasta - toivottavasti runsaan yleisöjoukon kannustaessa, mestari fiilistelee.

16.5.2009 - Mikko Eskelinen avasi kilpailukauden toiseksi korkeimmilla SM-pisteillä - Lamborghini Gallardolla rengasnälkä

Highslide JSRata-autoilun SM-sarjan ensimmmäinen lähtö pitkän kilpailukauden 12 SM-startista on nyt takana. Italialaista ratahärkää, krokotiilinnahkaista Lamborghini Gallardoa ohjastava hallitseva Suomenmestari Mikko Eskelinen avasi kautensa toiseksi korkeimmalla palkintokorokkeella.

Hopeasijan lisäksi Eskelisen saalisti ensimmäisen lähdön aika-ajojen toisen sijan ja toisen lähdön paalupaikan. Vain Porschella matkassa ollut, paalupaikalta kisaan startannut Markus Palttala ja hänen parinsa Petri Mannila olivat Eskelistä ripeämpiä. Renkaiden kuluminen muodostui Eskelisen kompastuskiveksi.

- Toiseksi korkein palkintokoroke on hyvä aloitus ja olen tyytyväinen vaikka parannettavaa jäi paljon. Tunnin mittaisessa kilpailussa ongelmaksi muodostui Ahveniston radalla renkaiden ripeä nopea kuluminen ja siksi emme Palttalan ja Mannilan lyömiseen tänään pystyneet, kiteytti Eskelinen.

- Mutta huomenna on kokonaan uusi päivä ja uusi tunnin mittainen kilpailu. Starttaan kilpailuun paalupaikalta Palttalan ja Mannilan lähtiessä neljännestä ruudusta. Minulla on siis pieni etulyöntiasema ja sen seurauksena vain voitto kelpaa, puhisi Eskelinen itsevarmuutta.

Lopputulokset Rata-SM Ahvenisto GT3 -luokka lähtö 1.
1. Markus Palttala & Petri Mannila, Porsche 911 GT3 Cup S, 45:56
2. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, +0.594sek
3. Petri Lappalainen, Porsche 911 GT3 Cup S, +33.335sek

17.5.2009 - Mikko Eskelinen otti komennon Rata-autoilun SM-sarjassa - Sunnuntain lähtö mestarin hallintaa

Highslide JSJyväskyläläisen Mikko Eskelisen liekki rata-autoilun SM-sarjassa palaa suurella teholla. Todellista urheiluautoa, krokotiilinnahkaista Lamborghini Gallardoa ohjastava Eskelinen saalisti kauden toisesta kilpailulähdöstä voiton ja arvokkaat 21 mestaruuspistettä. Hallitsevan Suomenmestarin tuloksellisesti lähes täydellisesti sujunut kilpailuviikonloppu siivitti Eskelisen 12 pisteen karkumatkalle kun kaudesta on ajettu kaksi kahdestatoista kilpailusta.

Lauantaina kilpailukauden ensimmäisessä kisalähdössä toiseksi sijoittunut Eskelinen lähti tunnin mittaiseen kilpailuun paalupaikalta. Eskelisen huonon startin seurauksena Dodge Viperilla ajanut Valle Mäkelä kuittasi itselleen kärkipaikan, mutta hänen matkansa katkesi parin minuutin ajon jälkeen teknisiin ongelmiin. Sen jälkeen Eskelinen sooloili 45 minuutia aina ruutulipulle saakka.

- Ei se pelkkää kruisailua ollut. Jarruissa oli ongelmia ja autoa ravisti, joten ihan rauhassa ei voinut tulla, sarjajohtaja summasi kisan jälkeen.

Kisan kakkos- ja kolmossijoista käytiin kovaa vääntöä Petri Mannilan, Petri Lappalaisen ja Jari Nurmisen välillä. Raju taistelu koitui kilpailijapari Petri Mannilan ja Markus Palttalan kohtaloksi, kun vain noin puolitoista kierrosta ennen kuljettajanvaihtoa Mannila kolaroi tiimikaverinsa Petri Lappalaisen kanssa. Eskelinen harmitteli kanssakilpailijoidensa tilannetta samalla kertoen tiukkojen tilanteiden kuuluvan moottoriurheiluun. Mestari hyräili tyytyväisyyttään tutkiessaan kahden osakilpailun jälkeistä SM-pistetilannetta.

- Lähes puolen minuutin voitto maistuu erittäin herkulliselta. Tiimini GTM Motorsport teki erinomaista työtä ja taktiikka sekä varikkostopit toimivat suunnitelmien mukaisesti, Eskelinen raotti menestyksensä salaisuutta.

- Nyt juhlitaan tämä päivä ja huomenna aloitamme keskittymisen kuukauden päästä Alastaron moottoriurheiluradalla ajettavaan kahteen seuraavaan osakilpailuun. Meillä on kotiläksyjä edessä varsinkin renkaiden kulumisen saralla, tietää testityöhön seuraavaksi keskittyvä Eskelisen kilpailuinsinööri Eero Räikkönen.

Lopputulokset Rata-SM Ahvenisto, Lähtö 2/12:
1. Mikko Eskelinen Mikko, Lamborghini Gallardo 45:09
2. Jukka Ylitalo, Porsche 911 Cup, +27,892sek
3. Jari Nurminen, Ferrari F430, +1:12,472sek

Rata-autoilun epäviralliset SM-pisteet, GT3-luokka: 2/12 osakilpailua
1) Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 41 pistettä
2) Petri Lappalainen, Porsche 911 Cup, 29 pistettä
3) Jari Nurminen, Ferrari F430, 28 pistettä

12.6.2009 - Mikko Eskelinen haluaa kasvattaa johtoasemaansa rata-autoilun SM-sarjassa - Alastaron osakilpailussa tavoitteena palkintokorokesijat

Highslide JSRata-autoilun hallitseva Suomenmestari Mikko Eskelinen tiiminsä GTM Motorsportin kanssa aikoo nyt viikonloppuna ajettavassa rata-autoilun SM-sarjan toisessa osakilpailussa jatkaa siitä mihin ensimmäisessä jäi. Alastaro Circuitille krokotiilinnahkaisella Lamborghini Gallardolla 12 pisteen johtoasemassa suuntaava Eskelinen pursuaa itseluottamusta - huolimatta autoon asennettavista 35kg lisäpainoista, joita kuukauden takainen avauskilpailun menestys toi tullessaan.

- 35kg on kilpa-autoilussa on paljon ja se tulee huomattavasti vaikeuttamaan sekä hidastamaan etenemistämme. Lauantaina ja sunnuntaina ajettavista kilpailuista aika-ajoja unohtamatta tulee satavarmasti erittäin jännittäviä ja tasaväkisiä. Voitosta silti taistellaan ja turhia osumia sekä virheitä yritetään välttää, Eskelinen lupaa.

- Ajoimme torstain ja perjantain testiä, jotka menivät suunnitelmien mukaisesti. Lisäksi keskiviikkona vietimme asiakastilaisuutta kun yhteistyökumppanimme Tietoakselin henkilökunta vietti elämyksellisiä hetkiä rata-autoilun kiehtovassa maailmassa. Huolellisesti ollaan siis pitkään kilpailuviikonloppuun valmistauduttu, Eskelinen jatkaa.

Lauantaina rata-autoilun SM-sarjan Alastaron osakilpailussa kilpailijoilla on edessä kahdet aika-ajot sekä yksi kilpailu. Varsinainen päälähtö ajetaan sunnuntaina.

14.6.2009 - Rata-autoilun SM-sarja jatkuu Eskelisen komennossa - Hallitseva Suomenmestari kasvatti SM-pistejohtoaan Alastaron osakilpailussa

Highslide JSJyväskyläläinen Mikko Eskelinen hallitsee rata-autoilun SM-sarjan GT3-luokkaa ajaen sarjan toisena osakilpailuviikonloppuna hopeisen ja palkintokorokkeen korkeimman sijan. Lisäksi aika-ajojen pohja-ajan tuomien bonuspisteiden myötä Lamborghini Gallardo kuljettaja onnistui kasvattamaan johtoasemaansa 23 pisteeseen kun kaudesta on ajamatta vielä neljä kilpailuviikonloppua ja kahdeksan lähtöä. Eskelinen hallintaa kuvaa erinomaisesti se fakta, että hän on pystynyt kahdesta avausviikonlopusta ja niiden neljästä kilpailusta poimimaan 82 pistettä 90 mahdollisesta.

Lauantaiseen kilpailuun krokotiilinnahkaisen kilpurin kuljettaja starttasi paalupaikalta. Huonon startin sekä pitkän ja tiiviin kilvanajon jälkeen mestari kuitenkin pokkasi kilpailun hopeisen palkintosijan Olli Haapalaisen ajaessa voiton. Sunnuntaiseen kilpailuun GTM Motorsportin tähtikuljettaja starttasi neljännestä ruudusta ja värikkäiden vaiheiden jälkeen Eskelisen tiimin värit liehuivat palkintokorokkeen korkeimmalla sijalla. Syystäkin kaikki tiimin jäsenet olivat tyytyväisiä kilpailuviikonloppuun.

– Koko viikonlopun ongelmaksi oli muodostua Pasi Lähteenmäen Dodge Viperin 8,3 litraisen moottorin tuottama voima, jonka avustamana hän suorilla sai kurottua etumatkaa siten, etten mutkiin mentäessä pystynyt iholle ja iskuetäisyydelle kunnes sunnuntaisen kilpailun loppupuolella väkisin puristin hänestä ohitse. Muutenkin lisäpainojen myötä kilvanajo tasoittui huomattavasti sarjan avauskilpailusta ja meillä oli paikoitellen huomattavia vaikeuksia vastata kanssakilpailijoidemme vauhtiin. Onneksi tulokset kuitenkin kertovat aivan toista, Eskelinen kertoo.

– Huippukovan kilvanajon jälkeen saalistimme kilpailuviikonlopulta lähes maksimipisteet ja yhteispisteissä pääsimme vankistamaan johtoasemaani. Kaikesta tästä kiitos kuuluu tiimilleni GTM Motorsportille sekä erityisesti PrintSport Racingin porukalle, joka on työpanoksellaan mahdollistanut minulle teknisesti ongelmattomia kilpailuja, Eskelinen jatkaa.

Rata-autoilun SM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan kesäkuun viimeisenä viikonloppuna Viron Pärnussa.

Lopputulokset Rata-SM Alastaro, sunnuntain päälähtö:
1. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 1:17:291
2. Petri Mannila & Markus Palttaala, Porsche 911, +3,003sek
3. Pasi Lähteenmäki & Olli Haapalainen, Porsche 911, +10,992sek

25.6.2009 - Mikko Eskelinen tähtää kärkeen ja karkuun rata-autoilun SM-sarjan Pärnun osakilpailussa - Ratamestari hurjassa tuloskunnossa

Highslide JSRata-autoilun SM-sarjaa 23 pisteellä johtava, hallitseva Suomen- sekä Vironmestari jyväskyläläinen Mikko Eskelinen janoaa tulevana viikonloppuna lisää arvokkaita SM-pisteitä kun kauden viides ja kuudes osakilpailu kaasutellaan Viron Pärnussa. Kuuden kilpailuviikonlopun mittaisessa SM-sarjassa Pärnu on ainoa Suomen ulkopuolinen kilpailupaikkakunta ja sen rata on ominaisuuksiltaan erilainen SM-ratoihin verrattuna.

Krokotiilinnahkaisella Lamborghini Gallardolla lähes täydellisesti kilpailukautensa aloittanut Eskelinen pursuaa menohaluja - huolimatta autoon asennettavista 70kg lisäpainoista, joita menestys on tuonut tullessaan.

– Kaksi voittoa ja kaksi hopeatilaa neljästä startista kertoo sen, että jokainen GTM Motorsportin jäsenestä on tehnyt virheetöntä työtä. Aikaisemmissa osakilpailuissa Ahvenistolla ja Alastarossa olen saanut nautiskella kilvanajosta teknisesti täydellisesti toimivalla kilpa-autolla ja toivotaan, ettei tästä kaavasta tulla poikkeamaan Virossa, jossa epätasainen rata, rösöinen asfaltti ja korkeat kanttareet varmasti aiheuttavat päänvaivaa kaikille tiimeille, Eskelinen kertoo.

– Kilpailuviikonlopulle on povattu hellesäätä, joka pitkissä tunnin mittaisissa kilpailuissa pistää kilpailijat koville. Tämän lisäksi menestyksen myötä Lamborghiini asennettavat 70kg lisäpainot olisivat varmasti aiheuttaneet päänvaivaa ellemme olisi ahkerasti testanneet kilpailemista niiden kanssa. Testeissä löysimme uusia asioita ja niiden myötä lisäpainoilla ei ollut vaikutusta kierrosaikoihini, jatkoi erittäin luottavaisin mielin Pärnun kisaviikonloppuun starttaava Eskelinen.

Pärnun osakilpailun kahdet aika-ajot ja ensimmäinen kilpailulähtö ajetaan lauantaina ja sunnuntaina edessä on viikonlopun päälähtö.

27.6.2009 - Mikko Eskeliselle täydet SM-pisteet rata-autoilun Pärnun ensimmäiseltä kilpailupäivältä

Highslide JSKrokotiilinnahkaisella GT3-luokan Lamborghini Gallardolla rata-autoilun SM-sarjaa dominoiva Mikko Eskelinen jatkoi menestysputkeaan saavuttamalla täydet SM-pisteet niin Pärnun osakilpailun kaksista aika-ajoista kuin ensimmäisestä kilpailulähdöstä.

Kosteassa kelissä ajetut aika-ajot sekä tunnin mittainen ensimmäinen kilpailulähtö oli GTM Motorsport Mikko Eskelisen näytöstä. Hallitseva rata-autoilun Suomen- ja Vironmestari johti kauden viidettä SM-starttia aina sen startista ruutulipulle saakka.

– Ongelmaton ja erittäin vaativa kilpailupäivä joka palkittiin kauden kolmannella SM-voitolla. Lisäksi kaksi paalupaikkaa ja täydet bonuspisteet niistä - paremmin ei päivä olisi voinut sujua, Eskelinen iloitsi.

– Pärnun rata oli odotetun vaativa. Alati muuttunut pito sekä autossani aikaisemman menestyksen myötä olleet 70kg lisäpainot aiheuttivat päänvaivaa, joista kuitenkin selvittiin voittajina. Toivotaan, että myös huomenna palkintokorokkeella heiluu GTM Motorsportin värit, Eskelinen jatkaa.

.28.6.2009 - Mikko Eskelisellä täydellinen kilpailuviikonloppu Pärnussa - Suomenmestari pitelemätön myös sunnuntaina

Highslide JSLauantain kaksissa aika-ajoissa paalupaikat sekä Pärnun ensimmäisen kilpailulähdön voittoon ajanut jyväskyläläinen, hallitseva rata-autoilun Suomenmestari Mikko Eskelinen jatkoi sunnuntain kilpailussa siitä mihin oli lauantaina jäänyt. Eskelisen työkalu, krokotiilinnahkainen Lamborghini Gallardo soitti tuttua säveltä ja 60 minuutin kilvanajon päätteeksi, kilpailukauden neljännen kerran Eskelinen suihkutteli shampanjaa palkintokorokkeen korkeimmalta korokkeelta.

Kilpailu sai dramaattisen käänteen jo ennen varsinaista starttia kun Eskelisen pahin kilpakumppani Petri Lappalainen joutui vaihteistovian seurauksena kurvaamaan Porsche 911 GT3 kilpa-ajoneuvonsa radan ulkopuolelle. Paalulta kisaan startannut Eskelinen aloitti kilvanajon väkevästi jätättäen tasaisesti kilpakumppaneitaan kuten Markus Palttalaa sekä Pärnussa vieraskuljettajana ajanutta ralliautoilun kahdeksankertaista Suomenmestaria Sebastian Lindholmia.

Eskelinen johti lauantaiseen tapaan kilpailua lähdöstä maaliin eikä jättänyt epäselväksi kuka hallitsee rata-autoilun SM-sarjaa. Pakolliseen varikkokäyntiin mennessä GTM Motorsportin tähtikuljettaja oli kaasutellut noin 30 sekunnin marginaalin kanssakilpailijoihinsa. Nautiskeluvaihteen varikkopysähdyksen jälkeen päälle laittanut Eskelinen voitti kilpailun lopulta noin 20 sekunnin marginaalilla.

– Tämän paremmin kilpailuviikonloppu ei voisi sujua ja 50 pisteen karkumatka SM-pisteissä on herkkua joka maistuu uskomattoman hyvälle. Heti startin jälkeen hyökkäsin, jonka aikana sain tehtyä pesäeron kanssakilpailijoihini. Sen jälkeen vain nautiskelin kilvanajosta, Eskelinen kertoo.

– Tiimini GTM Motorsport laukaalaisen PrintSport Racingin johdolla on pitänyt huolta siitä, että olen kauden kuusi kilpailua saanut ajaa ilman ensimmäistä teknistä murhetta. Täytyy kuitenkin muistaa, että kilpailukausi on vasta puolivälissä ja paljon on SM-pisteitä vielä jaettavana. Kuusi kilpailua ja kuusi palkintokorokesijaa kertoo sen, että kotiläksyt on kaikilta osa-alueilta tehty oikein ja lopputuloksista kiitos kuuluu tiimilleni, Eskelinen jatkaa.

Myös Eskelisen kisainsinööri Eero Räikkönen huokui tyytyväisyyttään.

– Mikon alkukausi on ollut mestarillisen vahva ja kieltämättä hänen ylivoima on yllättänyt myös kaikki tiimimme jäsenet - emme uskoneet olevamme 50 pisteen johtoasemassa kun puolet kauden kilpailuista on ajettu. Täytyy kuitenkin muistaa, että 50 pisteen marginaali ei vielä merkitse mitään ja että se on kanssakilpailijoidemme täysin kurottavissa. Rantalomalle on siis turha suunnata, sillä käärmekeittoa on edelleen Eskeliselle keitettettävä, jotta kilpailukaudelle asetetut tavoitteet tulee täytetyksi, Räikkönen suunnittelee.

Rata SM GT3 Nordic luokan epävirallinen sarjatilanne 6/12 lähtöä: Top-5:
1. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 127 pistettä
2. Petri Lappalainen, Porsche 911 GT3 Cup, 77 pistettä
3. Pasi Lähteenmäki, Dodge Viper, 74 pistettä
4. Jari Nurminen, Ferrari F430, 60 pistettä
5. Erkka Suominen, Porsche 911 GT3 Cup, 54 pistettä

24.7.2009 - Mikko Eskelisellä palkintokoroke mielessä Vauhtiajoissa - Suomenmestari mietteliäänä Seinäjoen ahtaalle katuradalle

Highslide JSRata-autoilun hallitseva Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen polkaisee SM-sarjan toisen puoliskon käyntiin vankassa 50 pisteen sarjajohdossa. Jäljellä oleviin kolmeen kilpailuviikonloppuun ja kuuteen kilpailulähtöön kuvankauniilla Lamborghini Gallardolla toista peräkkäistä SM-titteliä jahtaava Eskelinen suuntaa toiveikkaana tavoitteidensa täyttymisestä. Silti Seinäjoen Vauhtiajojen ahdas katurata ja täydet lisäpainot (100kg) pistävät mestarin nöyräksi.

– Mukava sarjajohto kertoo siitä, että olemme tähän saakka erinomaisesti onnistuneet tavoitteissamme. Toisaalta sen menettämiseen ei Seinäjoen ahtaalla katuradalla tarvita kuin yksi ajovirhe ja radan reunustalla vaaniva betonimuuri katkaisee menestysputken. Tällä Vauhtiajojen radalla on muistettava maltin olevan valttia, Eskelinen kertoo.

– Myös sadan kilon lisäpainot sekä kanssakilpailijoidemme uudet moottorit pistävät mietityttämään. Katuradalla ohittaminen on lähes mahdotonta, joten lauantaisten aika-ajojen merkitys korostuu entisestään. Täytyy kuitenkin muistaa, että ajamme pitkää sarjaa ja mestariksi haluava on tasaisesti jokaisesta osakilpailusta pystyttävä keräämään SM-pisteitä, ratamestari pohtii.

Vauhtia Botniaringin testeistä

Seinäjoen Vauhtiajojen kilparata on ahtauden ja tiukkojen käännösten lisäksi tunnettu röykkyisyydestään. Soitellen ei Eskelisen GTM Motorsport rata-autoilun SM-sarjatilanteen kannalta kilpailukauden yhteen mielenkiintoisempaan osakilpailuun lähde vaan haki vauhtia Jurvan Botniaringin radalta.

– Sarjasääntöjen mukaisesti menestyksestä saadut suuret lisäpainot pakottivat meidän keskittymään automme alustan säätöihin, jotka Seinäjoen röykkyisällä katuradalla korostuvat entisestään. Selvää on se, että voitosta taistellaan ja lauantaisten aika-ajojen tulosliuska tulee suuresti kertomaan kilpailustrategian tiukkaan kisaviikonloppuun, Eskelinen pohtii.

Seinäjoen Vauhtiajojen aika-ajot sekä ensimmäinen kilpailulähtö ajetaan lauantaina. Iltaisten rokkijuhlien jälkeen SM-pisteitä jaetaan myös sunnuntaina ajettavassa SM-sarjan neljännen kilpailuviikonlopun toisessa lähdössä.

26.7.2009 - Mikko Eskelinen pitelemätön Seinäjoen ahtaalla katuradalla

Highslide JSRata-autoilun SM-sarjan kärkimies ja hallitseva Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen hallitsi Seinäjoen Vauhtiajojen kapean katuradan saavuttaen lähes täyden pistepotin kilpailukauden neljännestä kisaviikonlopusta. Kuluneen kilpailukauden teeman mukaisesti Eskelinen ajoi aika-ajoissa kaksi paalupaikkaa ja otti voiton lisäksi yhden kolmossijan. Ongelmattomasti ei mestarin kilpailuviikonloppu kuitenkaan sujunut.

- Lauantain kisalähdön ensimmäisessä mutkassa kanssakilpailija autollaan pussasi Lamborghinini takakulmaa niin voimakkaasti, että takaripustus otti kipeää ja kilpailun luonne muuttui selviytymiskamppailuksi. Vikuroivalla autolla ja ahtaalla katuradalla 100 kilon lisäpainoilla sain hartiavoimin tehdä töitä nähdäkseni maalilipun. Onneksi taistelu palkittiin kolmanneksi korkeimmilla SM-pisteillä, Eskelinen kertoo.

Pitkän kilpailuviikonlopun ensimmäisen lähdön jälkeisissä huoltotoimenpiteissä GTM Motorsportin mekaanikot tekivät Lamborghinin alla töitä pitkälle kesäyöhön. Ahkerointi palkitiin sunnuntain päälähdössä, jossa Eskelinen ajoi kauden viidennen SM-voittonsa. Kilpailussa pakollisen varikkokäynnin jälkeen ilmaantunut moottoriongelma oli keskeyttää mestarin matkanteon.

- 30 sekunnin varikkokäynnnin jälkeen moottori ilmoitti ylikuumenemisesta ja alkoi käydä varaohjelman turvin. Muutaman kierroksen ajoin ilman maksimitehoja ja kanssakilpailijat pääsivät supistamaan etumatkaa. Ehdin jo ajatella leikin olevan loppu kunnes hevoset palasivat moottoriin ja otin tilanteen jälleen hallintaan, Eskelinen raportoi.

- SM-pisteissä 52 pisteen johto on kovaa valuuttaa kun yhdeksäs ja kymmenes kilpailulähtö ajetaan elokuun toisena viikonloppuna. Ongelmallisen viikonlopun jälkeen tämä voitto oli henkisesti erittäin tärkeä koko tiimillemme ja omistan sen koko GTM Motorsportin ja PrintSport Racingin henkilökunnalle, jotka ovat illalla mehunsa ansainneet, Eskelinen jatkaa.

Lopputulokset Rata SM Seinäjoki, GT3-luokan sunnuntain päälähtö, top-3:
1. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 45:24
2. Petri Lappalainen, Porsche 911 GT3 Cup, +5.184sek
3. Pasi Lähteenmäki Pasi & Olli Haapalainen, Dodge Viper, +46:29sek

7.8.2009 - Mikko Eskelinen huuhtoo kultaa rata-autoilun SM-sarjan Jurvan kilpailuviikonlopussa

Highslide JSRata-autoilun SM-sarjan hallitsevalla Suomenmestari Mikko Eskelisellä on Jurvan Botniaringillä ajettavassa kilpailukauden toiseksi viimeisessä kilpailuviikonlopussa mahdollisuus sinetöidä autourheilu-uransa toinen SM-titteli. Krokotiilinnahkaisella GT3-luokan Lamborghini Gallardolla 52 pisteen karkumatkalla ajava Eskelinen ei starttaa varmistelemaan vaan aikoo kesän teemansa mukaisesti jatkaa voittokulkuaan.

- Luvassa on helteinen viikonloppu ja se laittaa niin kuljettajat kuin kilpailukaluston koville. Silti aika-ajojen paalupaikoista sekä kisalähtöjen voitoista lähden ajamaan, koska kotiläksyt on huolellisesti tehty ja nyt ajetaan Suomenmestaruudesta. Botniaringillä olisi oikea aika historian toistaa itseään, viittaa Eskelinen vuoden takaiseen hetkeen, jolloin hän samalla radalla varmisti ensimmäisentittelinsä.

- Täytyy kuitenkin muistaa, että moottoriurheilussa voi tapahtua mitä tahansa. Virheisiin ei edlleenkään ole varaa ja toivotaan, että jokainen GTM Motorsportin jäsen hoitaa jälleen tonttinsa virheettömästi, jatkoi valtavasti menohaluja pursuava Eskelinen.

9.8.2009 - Mikko Eskelinen kärsi moottoririkon Botniaringillä - Rata-autoilun mestaruustaistelu tiivistyi

Highslide JSRata-autoilun SM-sarjan toiseksi viimeiseen kisaviikonloppuun hurjassa vireessä startannut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen koki karvaan vastoinkäymisen Jurvan Botniaringillä ajetussa kilpailukauden yhdeksännessä startissa. Aika-ajoissa kärkisijat jälleen itselleen napannut Eskelinen joutui lauantaisessa kisalähdössä moottoririkon seurauksena kaartamaan radan reunalle kun kisasta oli ajettu vain kaksi kierrosta.

Koko seuraavan yön kestäneen moottorijumpan jälkeen hallitseva Suomenmestari saalisti sunnuntain päälähdössä toiseksi korkeimman palkintokorokesijan. Silti lauantaisen moottoririkon myötä mestaruustaistelu siirtyi syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Ahvenistolla ajettaviin finaalilähtöihin.

– Vastapainona kesän aikaisemmille kilpailuviikonlopuille Botniaringin kaksi kilpailua olivat meille erittäin vaikeita. Täydellinen moottoririkko oli aiheuttaa mestaruustaistelun kannalta suuren katastrofin, mutta periksi antamaton tiimimme oli eri mieltä noutaen varamoottorin Jyväskylästä ja asentaen sitä auringonnousuun saakka krokotiilin nahkaisen energiajuoman siivittämänä. Uskomaton suoritus taustaorganisaatioltani, Eskelinen kertoo.

– Sunnuntain teema oli kärkeen ja karkuun, mutta sadan kilon lisäpainoilla en mahtanut mitään koko viikonlopun komeassa vauhdissa olleelle Valle Mäkelälle. Tietysti olisin väkisin voinut puristaa voitosta, mutta riskit kauden toiseen keskeytykseen olivat liian suuria. Koska mestaruustaistelun kannalta pahin kilpakumppanini myös lievästi epäonnistui, päätin tyytyä toiseksi korkeimpiin SM-pisteisiin ja pedata erinomaiset asetelmat vajaan kuukauden päästä Ahvenistolla ajettaviin SM-finaalilähtöihin, Eskelinen jatkaa.

"Ahvenistolla rokataan"

Vuosi sitten tähän aikaan Eskelinen juhlisti ensimmäistä Suomenmestaruuttaan. Vaikka tänä vuonna historia ei kaikista toivomuksista huolimatta toistanut itseään, ei tilastolliset seikat Eskelistä tai hänen GTM Motorsport tiimiään hetkauta. Valmistautuminen kauden kahteen viimeiseen kilpailulähtöön on jo aloitettu.

– Moottoriurheilussa voi tunnetusti tapahtua mitä tahansa. Nyt oli meidän vuoro kokea epäonnea, mutta onneksi valtavan tietotaidon omaava tiimimme pystyi minimoimaan vahingon. Koska teknisen vian myötä en vielä pystynyt varmistamaan autourheilu-urani toista Suomenmestaruutta, jäi tiimillemme valtava menestyksen nälkä kauden viimeiseen kilpailuviikonloppuun. Jaksan uskoa, että syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Hämeenlinnan Ahvenistolla GTM Motorsportin palaa jälleen voittokantaan, Eskelinen jyrisee.

Lopputulokset Rata-SM Botniaring, sunnuntain lähtö:
1. Valle Mäkelä & Jukka Ylitalo, Porsche 911 GT3 Cup, 46mins 10sec
2. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, +28,245sek
3. Pasi Lähteenmäki & Sebastian Lindholm, Dodge Viper, +34,849sek

5.9.2009 - Mikko Eskelisestä rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari

Highslide JSLyhyen autourheilu-uransa toista peräkkäistä vuotta rata-autoilun SM-sarjassa ajava jyväskyläläinen Mikko Eskelinen sinetöi uransa toisen peräkkäisen rata-autoilun Suomenmestaruutensa Hämeenlinnan Ahvenistolla ajetussa SM-sarjan finaaliviikonlopun ensimmäisessä kilpailupäivässä. Eskeliselle ja hänen GTM Motorsport tiimilleen riitti aika-ajoissa saavuttamat kaksi bonuspistettä mestaruusvaatteiden päälle pukemiseen.

Aika-ajojen jälkeen, mutta ennen varsinaista kilpailulähtöä Eskelinen tuuletteli mestaruutta kiitellen tiiminsä kovaa työtä ja panostusta tavoitteidensa täyttymiselle. Heidän huikeaa yhteishenkeä kuvaa erinomaisesti tiimin virallinen slogan: "Täällä ei ole kenenkään pakko olla, eikä minunkaan ole pakko ajaa kilpaa". Huumorin siivittämänä Eskelinen valloitti toistamiseen rata-autoilun SM-sarjan pääluokan.

– Vuosi sitten mestaruutta juhlittiin Super Touringissa ja nyt GT3 -luokissa. Kaksi peräkkäistä mestaruutta kertoo varmasti sen mitä ei ääneen tarvitse sanoa, juhli harrastuksenaan kilvanajoa pitävä Eskelinen ammattikuljettajien tähdittämässä luokassa.

– Itse kilpailussa roikuin pitkään paalupaikalta startanneen Valle Mäkelän perässä. Hellitin, kun huomasin ettei sillä vauhdilla renkaat tulisi maaliin saakka kestämään. Loppukilpailun vain nautiskelin kurvailemisesta enkä jaksanut vastata Markus Palttaalan hyökkäykseen, jatkoi palkintokorokkeen alimpaan sijaan tyytynyt Eskelinen.

Huomenna sunnuntaina Eskelisellä on edessä viimeinen kotimainen kisalähtö. Paineettomasti hallitsevana ja tulevana Suomenmestarina toisesta lähtöruudusta kilpailuun starttaava ratamestari lähtee silti motivoituneena.

– Yritetään lyödä painetta ammattikuljettajien rivistöön silti niin nykyisestä kuin tulevasta mestaruudesta suunnattomasti nauttien, Eskelinen suunnittelee.

Lopputulokset Rata-SM Ahvenisto, lähtö 1/2, top-3:
1. Petri Mannila & Markus Palttala, Porsche 911 GT3 Cup
2. Jukka Ylitalo & Valle Mäkelä, Porsche 911 GT3 Cup
3. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo GT-3

Mikko Eskelinen: Lämmin kiitos ja todella iso käsi kaikille vauhdissani mukana olleille...

Highslide JSAntsa Mertarannan sanoja lainatakseni: Se on siinä !! Enää en ole mikään yksinkertainen autourheilumestari - vaan sinivalkoisen rata-autoilun tuplamestari - ja siitä syvä kiitos sekä pokkaus kuuluu kaikille vauhdissani mukana olleille tahoille kuten yhteistyökumppaneille, muille tukijoille sekä tietysti tiimini korvaamattomalle henkilökunnalle ... Te kaikki olette tehneet kahdesta kuluneesta kilpailukaudesta unohtumattoman ja olleet osallisina nimeni kirjoitukseen suomalaiseen autourheiluhistoriaan...

GT3 kausi tarjosi minulle tänä vuonna viisi voittoa, seitsemän paalupaikkaa sekä yhteensä 11 eturivin lähtöpaikkaa 12 startista. Nämä lukemat osaltaan kertovat omaa kieltään ja siitä miten kilpailukautemme sujui - pystyin jopa täysillä lisäpainoilla (100kg) vastaamaan ammattikuljettajien vauhtiin - Se jos mikä pistää lämmittämään...

Mestaruuden varmistuttua viimeisen osakilpailun aika-ajoissa oli mahtava juttu. Kuitenkin pieni särö mestaruusjuhliin tapahtui sunnuntain toisessa lähdössä kun kilpailun alkukierroksilla ensiksi ensimmäinen ja hetkeä myöhemmin myös toinen vaihde lähti mestaruusjuhlia viettämään. Vaihderattaiden rikkoontumisen seurauksena ja suurempaa vahinkoa välttäen päätin keskeyttää viimeisen lähdön ja keskittyä nautiskelemaan tuplamestaruudesta. Keskeytys sinänsä jäi hieman harmittamaan, koska viimeistä starttia edeltävässä lämmittelyajossa olin huippukovassa kyydissä täysistä lisäpainoista ja täydestä bensatankista huolimatta.

No vaikka kausi ei päättynyt odotetulla tavalla olen silti tyytyväinen kaikkeen mitä kauden aikana tapahtui. Tätä saavutusta satavarmasti muistellaan myöhemmin kiikkustuolissa... Ja hei - eihän sitä vielä tiedä onko kilpailukauteni 2009 vielä nähnyt päätöksensä ... ???

Rata-SM sarjan GT3 -luokan viralliset loppupisteet 12/12 osakilpailua: Top-5:
1. Mikko Eskelinen, Lamborghini Gallardo, 203 pistettä
2. Petri Lappalainen, Porsche 911 GT3 Cup, 166 pistettä
3. Jukka Ylitalo, Porsche 911 GT3 Cup, 155 pistettä
4. Pasi Lähteenmäki, Dodge Viper, 154 pistettä
5. Jari Nurminen, Ferrari F430, 125 pistettä

6.10.2009 - Mikko Eskelinen ja Markus Palttala Saksan ADAC GT Masters päätöskilpailuun - Kilpakumppanit kokeilevat yhteistyötä

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari Mikko Eskelinen ja yksi Suomen kirkkaimmista sekä kokeneimmista kansainvälisistä rata-autoilijoista Markus Palttala kilpailevat lokakuun kolmantena viikonloppuna Saksan Oscherslebenissä ADAC GT Masters mestaruussarjan finaalissa. Fisher Racingin GT Fordilla ajava suomalaiskaksikko lähtee mittaamaan vauhtiaan sekä kokeilemaan yhteistyön kantavuutta erittäin kovatasoisessa kilpailussa. Ajatus yhteistyöstä kypsyi kesän rata-autoilun SM-sarjan osakilpailujen yhteydessä.

– Toiseen peräkkäiseen Suomenmestaruuteeni päättyneellä kilpailukaudella sain kovan vastuksen Markus Palttalasta ja nyt katsotaan kuinka yhteistyömme toimii saman auton ratissa. Tämä on erinomainen päätös menestyksekkäälle kilpailukaudelle, kertoo puoliksi tunnin mittaiset kilpailut Palttalan kanssa ajava Eskelinen.

– Saksan ADAC GT Masters on huippusuosittu ja paljon koko Euroopassa seurattu ratasarja, jossa pelkästään DTM-tiimien seitsemän Audin lisäksi maineesta ja kunniasta ajaa ammattikuljettajat Corveteilla, Ferrareilla, Porscheilla, Vipereillä, Lamborghineilla, Ascareilla, BMW-Alpineilla sekä Fordeilla. Automme on yksi nopeimmista GT3-luokan kilpureista - voitettiinhan automallilla viime vuonna FIA GT3 -sarjan tallimestaruus, Palttala jatkaa.

"Mikolle uusi rata - maltilla matkaan"

Kaksi vuotta sitten rata-autoilun debyytin tehnyt ja sen jälkeen kaksi peräkkäistä Suomenmestaruutta saavuttanut Eskelinen suuntaa autourheilu-uransa toiseen Keskieurooppalaiseen koitokseen odottavaisin, mutta silti maltillisin mielin. Vuosi sitten Itävallassa FIAn Euroopan-mestaruuskilpailua jopa hetken johtanut Eskelinen hakee lisää kansainvälistä kilpakokemusta parhaimman mahdollisen tutorin kanssa. Euroopan ratoja yli kymmenen vuotta kolunnut Palttala korostaa kuinka maltti on valttia.

– Oscherslebenin rata on minulle täysin uusi ja tiimin sekä auton tapaan ensimmäistä kertaa vasta kilpailua edeltävissä harjoituksissa. Ennen lauantaina ja sunnuntaina ajettavien kilpailulähdön aika-ajoja minulla ja Markuksella on vain kaksi lyhyttä harjoitusta aikaa tutustua autoon ja etsiä optimaaliset säädöt, Eskelinen kertoo.

- Lyhyestä valmistautumisesta huolimatta uskon, että muodostamme kilpailukykyisen parivaljakon ja jos kaikki osuu kohdalleen niin kärkitulokset ovat mahdollisia. Oscherslebenissa ratkaistaan sarjan mestaruus ja sen vuoksi yritystä ja tapahtumia tulee varmasti riittämään. Maltilla virheitä välttäen ollaan lopputuloksissa korkealla, Palttala jatkaa.

ADAC GT Mastersin Oscherslebenin osakilpailu ajetaan 16-18.10.2009. Lisätietoja ja tulokset osoitteessa www.gtmasters.org

16.10.2009 - Syysmyrsky selätti Markus Palttalan ja Mikko Eskelisen Saksan ADAC GT Mastersissa - Kilvanajo päättyi ulosajoon

Highslide JSSuomalaisten rata-autoilijoiden Markus Palttalan ja Mikko Eskelisen kilpailuviikonloppu Saksan Oscherslebenin radalla ajettavassa ADAC GT Masters mestaruussarjan finaalissa loppui ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa. Huippuvaikeissa olosuhteissa uutta rataa, autoa ja tiimiä opettelemaan lähteneen Eskelisen kohtaloksi koitui harjoitusjakson seitsemännellä kierroksella sattunut ulosajo. Osuma betoniseinään väänsi suomalaiskaksikon käyttämän Ford GT kilpurin rungon korjaamattomaan kuntoon.

- Ajoin riskittömästi rataa opetellen kunnes yhdessä mutkassa takapyörä osui rataa reunustaneeseen liukkaaseen kanttariin ja auton perä karkasi alta. Vastassa ollut betoniseinä ei antanut mitään anteeksi vääntäen auton rungon mutkalle ja kisaviikonloppu päättyi siihen, kertoo lähes nollakelin vesisateessa autourheilu-uransa toista Keski-Eurooppalaista kilpailua ajanut rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari.

- Tapahtumassa oli paljon huonoa tuuria. Jos vastassa olisi ollut rengasvalli, olisimme selvineet pelkillä peltivaurioilla, mutta nyt olimme pakotettuja heittämään pyyhe kehään, harmitteli Eskelinen.

Palttala antoi täyden tuen Eskeliselle.

- Keliolosuhteet olivat enemmän kuin haastavat eikä kukaan kuljettaja olisi autoa estänyt spinnaamasta. Betoniseinä vie aina voiton kun siihen osutaan. Tiedonkeruu osoitti Mikon tehneen kaikki ohjausliikkeet oikein, mutta pidon loputtua renkaan alta ei mitään ole tehtävissä ennen kuin kitka fillarin alle taas palautuu, jatkoi synninpäästön Eskeliselle antanut Palttala.

10.11.2009 - Mikko Eskelinen testasi Team Rosbergin Audia Saksassa - Jyväskyläläisen kurssi kovassa nousussa

Highslide JSKahden menestyksekkään kilpailukauden jälkeen rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari Mikko Eskelinen hakee kokemusta kansainvälisestä autourheilumaailmasta. Marraskuun ensimmäisellä viikolla Eskelinen kävi Saksan Hockenheimissa testaamassa Audin R8 GT3 rata-autoa päästen välittömästi mukavaan vauhtiin. 30 ratakierroksen jälkeen niin jyväskyläläinen autourheilija kuin Team Rosberg hyräili tyytyväisyyttään.

– Uusi rata, uusi auto ja loppusyksyn viileä keli ei normaalisti ole hyvä yhdistelmä, mutta nyt palaset loksahtelivat kohdalleen. Vaikka käsittelin autoa silkkihansikkain enkä ajanut ensimmäisenkään kanttareen ylitse olivat kierrosaikani paljon paremmat kuin koskaan niin minä kuin tiimi uskalsi odottaa. Sen myötä motivaatio ja ennen kaikkea usko omaan osaamiseeni kasvoi entisestään, Eskelinen iloitsi.

Myös Team Rosbergin johtaja Peter Reinisch oli silminnähden yllättynyt Eskelisen kyydistä.

– Mikon suoritustaso yllätti meidät täysin. Ripeiden kierrosaikojen lisäksi hän käsitteli autoa hienovaraisesti eikä ottanut ensimmäistäkään riskiä. Olemme enemmän kuin kiinnostuneita jatkamaan yhteistyötä hänen kanssaan, Reinisch kertoo.

Seuraava kilpailu Ranskassa Paul Richardin radalla

Vuonna 2008 Eskelinen debytoi rata-autoilun vauhdikkaassa maailmassa voittamalla Suomenmestaruuden BMW 320si autolla. Kuluneena kilpailukautena rataässä uusi tittelinsä Lamborghini Gallardolla. Polte kansainvälisille kilpa-areenoilla on kova.

– Kilpailukauden 2010 suunnitelmat ovat hahmottumassa ja päätöksiä on luvassa loppuvuodesta. Seuraavaksi ajan testin Fisher Racingin Ford GT:llä Espanjan Zaragosan läheisyydessä sijaitsevalla Motorlandissa ja samalla autolla marraskuun neljäntenä sunnuntaina mittaan vauhtiani Ranskassa Paul Richardin radalla ajettavassa kilpailussa yhdessä 23-vuotiaan tanskalaisen rata-autoilija Christoffer Nygaardin kanssa, Eskelinen kertoo.

– Mitä enemmän asioita mietin, sitä enemmän haluan jatkaa autourheilu-uraani Suomen rajojen ulkopuolella. Toivotaan, että niin tuleva testi kuin kilpailu menee hyvin ja se avaisi uusia mahdollisuuksia tulevaa kilpailukautta silmällä pitäen, Eskelinen jatkaa.

Espanjan Aurinkorannikolla tiivistä kunto-ohjelmaa läpikäyvä Eskelinen piipahtaa Suomessa Ranskan kilpailun jälkeen. Marraskuun viimeisenä lauantaina hän pokkaa toisen Suomenmestaruustittelinsä Hämeenlinnan kulttuuri- ja kongressikeskus Verkatehtaalla järjestettävässä Autourheilun mitaligaalassa.

19.11.2009 - Mikko Eskelinen luottavaisena Ranskan Formula Le Mans talvisarjan avauskilpailuun - Suomenmestari hakee kokemusta Euroopan kilparadoilta

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ei malta päättää menestyksekästä kilpailukautta vaan päättäväisesti hakee vauhtia vauhtia tulevaan vuoteen kilpailemalla nyt viikonloppuna Ranskassa Paul Richardin radalla ajettavassa Formula Le Mans talvisarjan avaavassa osakilpailussa.

Fischer Racingin Ford GT3 autolla yhdessä tanskalaisen Christoffer Nygaardin kanssa ajava Eskelinen haki kuluneella viikolla tuntumaa Pohjois-Espanjan Zaragozan Motorland Aragonin uudella radalla ajetuissa testeissä, joissa suomalainen rataässä löyti vauhdin ja varmuuden sunnuntaina ajettavaan 30 minuutin sprinttikilpailuun sekä kilpailuviikonlopun huipentavaan 60 minuutin päälähtöön.

Eskelinen huokuu itseluottamusta.

- Nyt tehdään töitä kilpailukautta 2010 ajatellen. Kahden menestyksekkään Suomenmestaruus -vuoden jälkeen haluan mitata vauhtiani kansainvälisillä kilpa-areenoilla. Nyt siihen on erinomainen mahdollisuus, Eskelinen kertoo.

- Formula Le Mans talvisarjassa kilpailevat Le Mans -kuljettajien lisäksi FIA GT2 ja GT3 luokan kilpureita ohjastavat moottoriurheilijat. Runsas osallistujamäärä sekä kolmen eri nopeusluokan autot takavat sen, että leveä rata käy nopeasti ahtaaksi. Haastetta kilpailulta ei ainakaan puutu, Eskelinen jatkaa.

Vahva suomalaisedustus

Debyytin ranskalaisella kilpa-areenalla tekevän Eskelisen lisäksi Paul Richardin radalla nähdään suomalaista autourheiluosaamista kokeneen rataketun, Pertti Kuismasen toimesta. Hän kilpailee Eskelisen tallitoverina parinsa Adan Lackon kanssa.

Tavoitteet Eskelisellä on realistiset.

- On sanottu, että ensimmäinen kerta uudella radalla menee aina opetellessa sen salaisuuksiin. Tyytyväinen olen mikäli tallitovereideni sekä muiden GT3 -luokan kokeneiden kuljettajien kierrosaikoihin pystyn vastaamaan ja että oman ajovuoroni pystyn ongelmitta viemään lävitse, Eskelinen pohtii.

- Menestyksekkäät testit ruokkivat luottamusta ja sen myötä Ranskaan suuntaan todella toiveikkain mielin, Eskelinen jatkaa.

Osakilpailu televisoidaan jälkilähetyksenä Motors TV -satelliittikanavalla.

23.11.2009 - Mikko Eskelinen voitti Formula Le Mans talvisarjan avauskilpailun Ranskassa

Highslide JSJyväskyläläinen rata-autoilun kaksinkertainen Suomenmestari Mikko Eskelinen näytti parasta osaamistaan sunnuntaina Ranskan Paul Ricardin radalla ajetussa Formula Le Mans talvisarjan avauskilpailussa.

Fischer Racingin Ford GT autolla tanskalaisen tallitoverinsa Christoffer Nygaardin kanssa ajanut Eskelinen hallitsi alati vaihtuneet olosuhteet ja voitti toisen päivän 60 minuutin päälähdön lisäksi toisen 30 minuutin sprinttikilpailun. Ensimmäisessä 30 minuutin sprinttikilpailussa skandinaavinen kaksikko oli neljänneksi kiireisin.

- Viikonlopulle asettamani tavoitteet täyttyivät eli sain ajaa ehjät ja teknisesti ongelmattomat kilpailut. Kokemusta tuli roppakaupalla ja
mukavana bonuksena pääsin kahteen otteeseen pokkaamaan pokaalit sekä palkintokorokkeelle suihkuttelemaan menestyvän moottoriurheilijan juomaa, vaatimaton Eskelinen iloitsi.

- Nopea Paul Richardin rata oli erittäin haastava jo erityisesti siitä syystä, että 260km huippunopeus mukavasti kutitti kaasujalkaa. Oli hienoa nähdä, että kansainvälinen yhteistyö minun, tanskalaisen tallitoverini sekä saksalaisen Fischer Racingin välillä toimi erinomaisesti ja että oma vauhtini riittää myös Euroopan kilparadoilla, Eskelinen jatkoi.

Eskelisen ensimmäinen voitto Keski-Euroopan radoilla noterattiin laajalti. Suomenmestarin suorituksen painoarvoa lisää huipputehokkaiden Le Mans luokan kilpureiden seassa ajettu yleiskilpailun kolmanneksi nopein sija. Menestyksen myötä Eskelisen tulevan kilpailukauden kansainväliset suunnitelmat vahvistuivat.

- Suuri kiitos menestyksestä kuuluu suomalaiselle autourheilun ammattilaiselle Markus Palttalalle. Hänen avullaan olen nopeasti päässyt mukaan eurooppalaisten ammattilaistiimien toimintaan ja saanut arvokasta kokemusta tulevaa kilpailukautta silmällä pitäen, Eskelinen kiittelee.

- Neuvottelut GT3 Euroopan mestaruussarjasta käyvät kuumana. Nyt saavutettu tulos kertoo sen, ettei takariveistä tarvitse kilpailuihin starttailla. Myös henkisesti fiilis on nyt todella hyvä ja kuumeisesti odotan miten neuvotteluissamme tulee käymään, kaksinkertainen Suomenmestari mietiskelee.

15.12.2009 - Mikko Eskelinen testasi BMW Alpina B6 GT3 rata-autoa Portugalissa

Highslide JSRata-autoilun kaksinkertaisen Suomenmestari Mikko Eskelisen kolmas ja samalla kuluvan kilpailukauden viimeinen GT3 -auton testi sujui suunnitelmien mukaisesti.

Huippuvaikealla Portugalin Algarven radalla ajetussa testissä Euroopan kilparadoille kovasti haluava Eskelinen otti nopeasti vääntävän kilpakamppeen hallintaansa ja ajoi vakuuttavia kierrosaikoja.

Suomenmestari oli kokemaansa tyytyväinen ja jatkaa neuvotteluja tulevan kilpailukauden kuvioista kaikkien kolmen testaamiensa automerkkien kanssa.

- Remmiahdettu BMW Alpina B6 GT3 oli todella vääntävä ja suuren vaikutuksen tehnyt kilpa-auto, jonka ominaisuudet korostuivat paljon korkeuseroja sisältäneellä Algarven radalla. Nopeimmat ajamani kierrosajat olivat siellä mihin tavoitteeni olin asettanut ja sen myötä testit olivat todella onnistuneet, Eskelinen kertoo.

- Olen nyt syksyn aikana testannut Audia, Fordia ja BMW'ta. Nyt katson millaista pakettia kukin tiimi tarjoaa. Niiden pohjalta tulen tekemään päätöksen rata-autoilun Euroopan mestaruussarjaan osallistumisesta, Eskelinen jatkaa.

"Menestys ruokkii motivaatiota"

Lyhyen kaksivuotisen rata-autourheilu-uransa aikana kaksi Suomenmestaruutta ajanut ikinuori Jyväskyläläinen moottoriurheilija haluaa mitata vauhtiaan kansainvälisillä kilpa-areenoilla.

- Menestys Suomen radoilla on ollut suuri motivaattori ja osatekijä Euroopan radoille siirryttäessä. Luonnollisesti toivon menestyksen jatkuvan myös tulevana kilpailukautena ja sitä varten nyt pyritään valitsemaan oikea auto alle, Eskelinen suunnittelee.

- Suomen moottoriurheiluraamattu Vauhdin Maailma rankkasi minut korkealle vuosittain julkaistavallaan ranking -listallaan, jonka ykkösenä komeili rattilahjakkuus Kimi Räikkönen. Kommentissaan Vauhdin Maailma kysyi mitä olisikaan Eskelisen moottoriurheilu-ura voinut olla jos mies olisi 20-vuotta nuorempi? Tällaiset kommentit mukavasti lämmittävät miehen ikään ehtinyttä autourheilijaa, mietiskeli Eskelinen pilke silmäkulmassaan.

Päätöksiä Euroopan Mestaruussarjaan osallistumisesta ja kilpailukaluston valinnasta on luvassa tammikuussa.
 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi