Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto GTM Motorsport ja Elias Niskanen tekevät yhteistyötä! GTM Motorsport ja Luka Nurmi yhteistyö Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
15.11.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan hopeamitalistit - 8/10 palkintokorokesijoitusta enemmän mitä kilpailukauden alussa kaksikko uskalsi odottaa

Rata-autoilun kaksi Suomenmestaria, kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ajoivat täydellisyyttä hipovat suoritukset Etelä-Ranskan Paul Ricardilla ajetuissa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan päätösosakilpailussa kun sarjan ainoa kokonaan suomalaisautokunta nappasi lauantaisesta osakilpailusta PRO-AM luokan palkintokorokkeen alimman ja sunnuntaina saman luokan hopeasijan. Niiden turvin sinivalkoinen tiimi juhli ansaittua PRO-AM luokan hopeasijaa kun he kummassakin kilpailuviikonlopun lähdössä pystyivät lyömään samaa sijaa tavoitelleen italialaisen Lorenzo Bomtempellin.


Hopeamitali ei ollut suomalaisille sattumaa vaan puhtaasti kovan työn tulos kun kilpailusta toiseen niin Lamborghinin junioriohjelman kuljettajana ajanut Elias Niskanen kuin useita EM- ja Aasian sarjan mitalisijoituksia napannut Mikko Eskelinen paransivat suoritustaan jokaisessa kilpailukauden osakilpailussa. Hopeasija oli täysin ansaittu myös siksikin, että kaksikko toi auton maaliin jokaisessa ajamassaan sarjan kymmenessä osakilpailussa. Näin hopeasijan voittomarginaaliksi muodostui lopulta 21 pistettä kun taas PRO-AM luokan voitto karkasi 45 pisteen päähän.

Jokaisessa osakilpailuviikonlopussa asetettujen tavoitteiden ylittäminen laittoi pitkällä autourheilu-urallaan saavuttaneen Mikko Eskelisen herkistymään.

- Urallaan rata-autoilun Formula Ford luokan Suomen- ja CUP mestaruuksia saavuttanut tiimikaverini Elias Niskanen oli mies paikallaan kun hän tänäänkin erinomaisesti haastoi sarjan yleisen luokan kärkikuljettajia. Vastaavasti kun minä pystyin maaliviivalle saakka puolustamaan PRO-AM luokan hopeasijaa niin sen myötä kilpailukausi sai arvoisensa päätöksen. Kultamitaliin meillä ei ollut mitään mahdollisuuksia kun puolalaisten Karl Baszin ja Andrew Lewandowskin autokunta oli jokaisessa kilpailussa meitä karvan verran parempi. Näin ollen hopeamitali tuntuu täysin voitetulta sijoitukselta, koska se oli ihan maksimi tulos mitä olisimme muutenkaan voineet saavuttaa. Kaikin puolin tavoitteet saatiin täytettyä ja siksi erittäin ylpeä olen niin Eliaksen kuin koko tiimimme toiminnasta menestyksemme eteen, Mikko Eskelinen kertoo.

- Tänä vuonna jokainen Euroopan kilparata oli minulle täysin uusi kokemus ja kun jokaisella viidellä radalla pystyttiin vähintään neljänneksi korkeimmat pisteet tuomaan kotiin niin tyytyväinen olen. Mikko hoiti oman tonttinsa paremmin kuin hyvin ja kun minäkin pystyin näyttämään osaamistani niin hopea oli täysin ansaittu. Määrätietoisesta toiminnasta kertoo myös se, ettemme myöskään lähteneet varmistelemaan vaan tänäänkin ajettiin aivan maksimisuoritus alusta loppuun. Siksikin oli hienoa päättää pitkä kilpailukausi PRO-AM luokan palkintokorokkeen hopeiselle sijalle ja samalla pokata myös saman luokan sarjan hopeamitali. Kaikkinensa mahtava päätös upealle kilpailukaudelle, joka antoi minulle runsaasti kokemusta kansainvälisestä GT-autoilusta ja todisteen siitä, että vauhtini riittää kilpailujen kärkikahinoihin. Nyt hetki juhlitaan ja sitten aletaan rakentaa kilpailukautta 2021, Elias Niskanen jatkaa.

Eskelisen ja Niskasen saksalaisessa Leipert Motorsport tiimissä oli suuret juhlat kun heidän toinen autokuntansa voitti AM-luokan mestaruuden, kolmas autokunta nappasi sunnuntaisen yleiskilpailun voiton ja neljännessä autossa ajanut 16-vuotias tamperelaisen Luka Nurmi teki vahvan debyytin kansainvälisiin ratasarjaan. Nurmi ajoi koko viikonlopun virheettömästi ja kellotti erittäin lupaavia ja vertailukelpoisia kierrosaikoja.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard 14.11.2020, Lauantain kilpailu, PRO-AM, Top-4
1. Karol Basz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 24 kierrosta
2. Josef Zaruba (CZE) & Bronislav Formanek (CZE), +28.632sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Elias Niskanen (FIN), +41.734sek
4. Lorenzo Bontempelli (SWI) & Massimo Ciglia (ITA), +52.363sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard 15.11.2020, Sunnuntain kilpailu, PRO-AM, Top-4
1. Karol Basz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 24 kierrosta
2. Mikko Eskelinen (FIN) & Elias Niskanen (FIN), +52.602sek
3. Josef Zaruba (CZE) & Bronislav Formanek (CZE), +52.974ek
4. Lorenzo Bontempelli (SWI) & Massimo Ciglia (ITA), +1;25.633sek

Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 lopputulokset 10/10 osakilpailua, PRO-AM-luokka, Top-10
1. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), 147 pistettä
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), 102 pistettä
3. Lorenzo Bontempelli (ITA), 81 pistettä
4. Loris Spinelli (ITA) & Gerard van der Horst (NDL), 49 pistettä
5. Bronislav Formanek (CZE), 40 pistettä
6. Damiano Fioravanti (ITA), 37 pistettä
7. Victor Coelho Franzoni da Silva (BRZ), 28 pistettä
8. Olli Kangas (FIN) & Yuki Nemoto (JPN), 26 pistettä
9. Josef Zaruba (CZE), 23 pistettä
10. Vincent Schwatz (DEU) & Franz Konrad (DEU), 22 pistettä


14.11.2020 - Elias Niskasen ja Mikko Eskelisen palkintokorokeputki jatkui Ranskan Paul Ricardilla - Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan mitalisijoitus varmistui

Etelä-Ranskan Paul Ricardin auringonpaisteessa ajetussa kuluvan kilpailukauden toiseksi viimeisessä Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan osakilpailussa nähtiin jälleen upeaa suomalaismenestystä kun kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen saavuttivat järjestyksessään seitsemännen PRO-AM -luokan palkintokorokesijoituksen yhdeksästä ajamastaan osakilpailusta.


620 hevosvoimaisella Lamborghini Super Trofeo EVO autolla ajanut sarjan ainoa kokonaan suomalaisautokunta lähti kilpailuun ilman suurempia tulostatavoitteita kun PRO-AM luokan tulevat puolalaiset sarjamestarit Karol Basz ja Andrzej Lewandowski olivat jo tittelinsä aikaisemmin varmistaneet. Näin Niskasen ja Eskelisen rooliksi jäi vain hopeamitalin kannalta pahimman italialaisen kanssakilpailija Lorenzo Bontempellin autokunnan voittaminen.

Koska 50 minuutin kilvanajon päätteeksi pistepussi kasvoi kaksi mestaruuspistettä Bontempelliä enemmän, on suomalaisilla sunnuntaina aihetta juhlaan kun kilpailukausi huipentuu sunnuntai-aamupäivällä ajettavassa kauden päätösosakilpailussa; Finaalikilpailun jälkeisessä palkintogaalassa heidät tullaan palkitsemaan joko EM-hopea tai -pronssimitalilla.

- Kuluvan kilpailukauden aikana on tullut selväksi, ettei meidän lisäksi kenelläkään muulla ole ollut mitään asiaa puolalaisten sarjajohtajien vauhtiin. Tänäänkin he suvereenisesti voitti luokkamme samalla kun me taistelimme hopeasijasta. Kuitenkin se taistelu ratkesi kuljettajanvaihdossa kun teimme alokasmainen virheen kuljettajan vaihdossa; Rattilukko napsahti kiinni ja sitä avatessa aikaa paloi 12 ylimääräisen sekunnin verran. Vaikka siinä hävittiin kakkossija niin kilpailukauden seitsemänteen palkintokorokesijoitukseen ja kymmeneen mestaruuspisteeseen pitää olla tyytyväinen, Eskelinen kertoo.

- Mikko ajoi ajovuoronsa mallikkaasti ja toi auton minulle aivan PRO-AM luokan hopeasijassa kiinni. Hyppäsin ohjaamoon ja ihmettelin kun ratti ei liikkunut mihinkään. Sitä vikaa selvittäessä ja rattilukon avaamisessa paloi 12 piinaavan pitkää sekuntia ja kun maalissa hopeasija hävittiin 13 sekunnilla niin kieltämättä kyllä syö miestä varsinkin siksi, että tänään tiimi antoi minulle vapaat kädet näyttää osaamistani. Silti nopeasti keräsin itseni ja sain omalla ajovuorolla hyvin eroa kurottua umpeen, mutta kuitenkin tuo harmillinen virhe söi mahdollisuuden kahteen lisäpisteeseen. No mutta huomenna aamusta sitten vielä kerran uusi yritys, itsevarmuutta puhiseva Niskanen jatkaa.

Niskasen ja Eskelisen lisäksi kilpailussa ajoi myös kolmas suomalaiskuljettaja kun 16-vuotias tamperelainen Luka Nurmi teki erittäin mallikelpoisen debyytin kansainvälisessä GT-ratasarjassa. Espanjalaisen tiimikaverinsa kanssa ajanut Porsche Sprint Challenge NEZ-ratasarjan mestari kärsi tiimikaverinsa spinnauksesta ja sen myötä hän toi auton maalilipulle yleiskilpailun 13. sijalla Eskelisen ja Niskasen ollessa koko kilpailun 11. nopein autokunta.

Kilpailukauden huipennus ajetaan sunnuntaina Suomen aikaa klo 10:10. Koostelähetys sarjan edesllisestä eli SPA-Francorchampsin osakilpailuviikonlopusta on nähtävissä sunnuntaina 15.11.2020 klo 10.35 C More MAX TV-kanavalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard 14.11.2020, Lauantain kilpailu, PRO-AM, Top-4
1. Karol Basz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 24 kierrosta
2. Josef Zaruba (CZE) & Bronislav Formanek (CZE), +28,632sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Elias Niskanen (FIN), +41,734sek
4. Lorenzo Bontempelli (SWI) & Massimo Ciglia (ITA), +52,363sek



13.10.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen hamuaa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan hopeamitalia - Kilpailukausi huipentuu Ranskan Paul Ricardin radalle

Kymmenen osakilpailun mittainen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarja paketoidaan nyt viikonloppuna Etelä-Ranskan Paul Ricardin kilparadalla, jossa kuopiolainen
Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen tavoittelevat menestyksekästä kilpailukauden päätöstä. Kuusi PRO-AM luokan palkintokorokesijoitusta kahdeksasta ajetusta osakilpailusta napannut suomalaiskaksikko starttaa hopeasijalla lauantaina ja sunnuntaina ajettaviin kahteen 50 minuutin mittaiseen kilpailuun ja aikoo palkintogaalassa nostella samaisen sijan sarjapokaaleja.


Saksalaisen Leipert Motorsportin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO autolla ajava kaksikko on 10 mestaruuspistettä edellä pronssisijalla olevaa italialaista Lorenzo Bomtempelliä, joka starttaa kilpailuun uuden kuljettajansa Massimo Ciglian kanssa. Kun vastaavasti puolalaiset Karol Basz ja hänen tiimikaverinsa Andrew Lewandowski ovat jo karanneet tavoittamattomaan 35 pisteen karkumatkalle, jää suomalaiskuljettajille kilpailussa vain hävittävää kun neljäntenä oleva italialainen Loris Spinelli ja hänen hollantilainen tiimikaveri Gerard van der Horst myöskin hamuavat mitalisijoituksille 26 pistettä suomalaiskuljettajia perässä. Koska jaossa on vielä 30 mestaruuspistettä, tulee viikonlopun kilpailut olemaan kolmen autokunnan välinen taistelu hopea- ja pronssimitalien kohtalosta.

- Helppo ei viikonloppu täällä kesäisen lämpösessä Etelä-Ranskassa tule olemaan kun meillä tosiaan on vain hävittävää. Baszin autokuntaa emme kiinni voi saada ja vastaavasti Bontempellin ja Spinellin autokunnat varmasti tekevät kaikkensa saadakseen meidän 10 pisteen johtoaseman kurottua umpeen. Näin ollen kilpailuihin ei voida lähteä hulluttelemaan vaan keskitytään täysin omaan tekemiseen ja siihen, että saadaan kerättyä enemmän mestaruuspisteitä kun pahimmat kilpailijamme. Tänä vuonna olemme jokaisessa kilpailussa auton maaliin tuoneet ja siten aikaisemmista kilpailuista tutulla taktiikalla lähdetään matkaan, useita autourheilumestaruuksia urallaan napannut Mikko Eskelinen kertoo.

- Tiedän, että tämä Paul Ricardin viikonloppu on tänä vuonna viimeinen mahdollisuus näytää osaamistani ja siten aion tehdä juuri sitä työtä mitä minulta nyt vaaditaan. Kaksi autokuntaa on kaikin keinoin pidettävä takana ja parhaiten se onnistuu kun tuloslistalla itse olemme mahdollisimman korkealla. Jotta sinne päästään niin tiedän, että minun on myös ajettava kilpailukauden parhaimmat suoritukset kuitenkin siten, että auto on tuotava ehjänä maalilipulle. Ei kai siinä sen kummempaa kun laitetaan räkästään ajohanskoihin ja laitetaan kaasu pohjaan, itsevarmuutta puhiseva toinen rata-autoilun Suomenmestari Elias Niskanen jatkaa.

Niskasen ja Eskelisen lisäksi kilpailussa ajaa myös kaksi muuta suomalaiskuljettajaa kun edellisen osakilpailun yllätysvoittaja Olli Kangas tavoittelee samanlaista suoritusta ja tamperelainen 16-vuotias Luka Nurmi tekee debyyttinsä kansainväliseen GT-autourheilumaailmaan. Tänä vuonna Porsche Sprint Challenge NEZ-ratasarjan voittanut nuorukainen ajaa Leipert Motorsport tiimin yhtä neljästä autosta ja sen myötä saa heti käyttöönsä kaiken tietotaidon mitä Elias ja Mikko ovat keränneet. Näin luvassa on todellinen autourheilun suomalainen superviikonloppu kun lisäksi Formula Renault Eurocup sarjassa ajavat Elias Seppänen ja Willian Alatalo. Lisäksi Toni Vilander hamuaa voittoa viikonlopun pääkilpailusta eli GT World Challenge kuuden tunnin ja 1000 kilometrin GT-kilpailusta.

Perjantain kahden tunnin mittaisen harjoitusjakson päätteeksi ajetaan lauantaisen ja sunnuntaisen osakilpailun aika-ajot. Lauantain 50 minuutin osakilpailu ajetaan Suomen aikaa klo 17:15 ja sunnuntain toinen 50 minuutin mittainen kilpailu lähtee käyntiin Suomen aikaa klo 10:10. Kummatkin osakilpailut on nähtävissä ns. Live-Stream lähetyksinä niin Mikko Eskelisen, Elias Niskasen ja Luka Nurmen FB-sivujen kautta:
- Mikko Eskelinen: - https://www.facebook.com/gtmikko
- Elias Niskanen: https://www.facebook.com/NiskanenElias
- Luka Nurmi: https://www.facebook.com/LukaNurmiRacing
 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi